tisdag 29 juni 2010

Midsommar överlevdes samt värmebölja

Igårkväll hade vi över 40 grader mot husväggen vid balkongen och cirka 35 grader inomhus på balkongen. Mina katter är ena sociala jäklar - antingen regnar det och då sover det eller också är det övervarmt och då sover de.

Vi överlevde midsommaren. Torsdagen städades det och lagades mat och fors runt och handlades och så tog vi en lång promenad (iallafall i mannens ögon) till Lemshagadal och plockade midsommarbukett. Just det, vi fick gå hem också. Men vi hittade smultron

Midsommarafton åkte vi till Siggesta en stund och fikade och tittade på alla barnfamiljer som hade picknick på gräsmattan och som stod i kö på golfbanan. Sedan dukade vi upp en riklig sillunch på balkongen - tänka sig att jag slapp springa i land cirka fyra gånger med fulla korgar med mat och ändå springa tillbaka efter det jag glömt. Vi åt sillar av alla sorter, två sorters gubbröror, charkuteritallrik, gravad lax, ostbricka och säkert något annat också.

Sedan så ställde jag all disk i diskmaskin - bara en sådan sak. Sedan vet jag inte vad vi gjorde. Men vi bestämde iallafall att middagen fick vara - vi var tvärmätta. Så framåt kvällen gick vi på vickningen vilket var ett helt fat med tre sorters meloner i ätbitar samt en liter jordgubbar. Och så lite charkuteritallrik igen.

Vi spelade spel, dvs min man hamnade inte framför TV'n - jo, en kort stund men han fann sig och stängde av igen. Vi plockade fram restaurangspelet du lämnade här när du åkte och det var riktigt roligt. Min kunskap inom mat, dryck och vett&etikett är stort - eller var det motståndet som var litet?

Midsommardagen var vi lite slaka, men jag vattnade och fortsatte tömma kompost och vad det nu var. Det var faktiskt ganska mulet och det regnade någon timma. Vi trodde det skulle bli jätteåskvädret så vi såg fram emot att ha första parkett på balkongen med en drink - men det blev ingen åska, bara dramatiska moln. Jäkla lurendrejeri, jag som tycker åska är tvärhäftigt.

Söndagen blev det värmebölja, jag rensade tre rabatter och lite annat innan jag fick mannen med mig ut till Björkvik, fast vi åker till villaområdets badstrand. Satt i solen drygt en timma, innan Ralf fick nog och ont i bältrosen och jag var röd som en kräfta. Tur att Ralf envisades med att åka hem, annars hade det nog blivit lite vidbränt. Var ute och härjade med trädgårdar när jag kom hem, så lite mer sol fick jag.

Midsommaraftonens middag åt vi på midsommardagen - en hel piggvar i ugnen (den jäkeln kostade 250 spänn och då fick jag den ändå till stamkundspris) Smörsteka champinjoner och färsk potatis. Och persilja - jag har gott om persilja.

Filmade lite, men har fortfarande ingen drivrutin..... Ska berätta mer om det en annan gång.

Imorgon ska jag till England - måste vara första gången på en sju åtta år som jag får åka dit.

Nu ska jag svar på ditt mail också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar