söndag 19 oktober 2014

Objektiv(t)

Eftersom jag ska ut och fotografera norska fjäll om sex månader, lite drygt, så var ett nytt objektivt med större brännvidd av nöden. Idag har det testats, men resan ut till Nämndöfjärden hanns aldrig med så det fick räcka med Kvarnsjön

Och med max zoom så kom helt plötsligt andra sidan av Kvarnsjöns strand väldigt nära, den är dock en 700-800meter bred
 Något ligger och flyter på andra sidan, och faktiskt så syns det. Det betyder att nästa år kan jag fotografera lommen

Inre viken med normalzoom

Och med maxzoom

Inte nog med större brännvid - det har ett riktigt macro också. Vilket är en inställning jag trivs riktigt bra med, kanske har att göra med min förmåga att granska processer ner i macrodetalj.

Eftersom jag anser instruktioner vara fusk, tog det några försök innan jag fick det att fungera
 Men om du tycker att det varit mycket bilder tidigare, och mycket blommor - beware! Nu blir hon livsfarlig
 Men med zoom kan jag nu visa vår "nya" gångväg. Istället för att gå Kvarnsjön fram och tillbaka, kan man nu svänga av vid Lemshagadal och gå den nybyggda gång/ridvägen. När man drog Vatten&Avlopp från Värmdö, så passade man på att bygga en gångväg ovanför rören. Så här går man ovanpå skiten och jäms med motorvägen


Den blev inte alldeles plan, lite backar här och där som en utmaning om man inte strosar utan går i mer träningstakt

På sjuttiotalet svämmade inredningsbilderna över av dessa som dekoration i stora vaser. Så vi tog in några. Och fick sedan dammsuga dun i timmmmmar, eftersom de exploderar i rumsvärmen,


Gångvägen kommer fram till infarten till Värmdö Marknad. Att det är sådan kö, beror på att Peugot längst fram har motorproblem och förflyttar sig några decimeter i taget med hjälp av startmotorn. Svensson sitter lugnt kvar i kön istället för att gå ut och skjuta på så att den kommer bort från rondellen.....

Där kommunens miljöförstöringsprojekt nummer ett pågår för fullt och  arbetskranarna blir högre och högre och stenkrossarna fler och fler

Gick upp på bergknallen för att se om jag kunde fotografera miljöförstöringen - också känd under det officiella namnet Ekobacken, what a travesty, men från det hållet gick inte. Du får vänta till nästa helg. Men - jag fick ta av mig T-shirten för att plocka två liter kantareller som jag sprang på. Kors!



I övrigt ska jag nu skriva min PMP, vilket jag planerat i mer än en vecka - men hela tiden kommer det annat ivägen. Skulle gjort klart föreningens budget, skrivit arga brev till folk som inte sköter sig, och lite annat. Men var tar tiden vägen?? Var är de de där helgerna jag hade för två år sedan, när jag kunde gå ut och gå i 4-5 timmar utan att känna att någon annan negligerad arbetsuppgift flåsar mig i nacken,. Just nu springer jag bara runt känns det, både privat och på jobbet.

Men en sak jag gjort i helgen är i alla fall att möblera om TVdelen och lite i vardagsrummet. Sovrummet står på tur.

I väntan på ny lägenhet och nytt liv, får man göra det man kan av det existerande.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar