fredag 2 april 2010

Långfredag och årets första vårdag

Nja, det syns nu inget vidare på den här bilden, men det finns faktiskt ett hundratal krokusar på gräsmattan framför Blå Blomvägen 2A

Men i närbild visar dom upp sig lite mer lysande

Finns även i lila för hugade spekulanter
Men man ska inte bara hylla det odlade. En och annan vildvuxen tussilago sticker nu upp näsan och nosar på vårvindarna (som varit lite halvfriska)
Av tio planterade vintergäck bidde det - två blyga stackare
Å andra sidan kan jag här erbjuda en närbild av en promille av all den j...a småsten och grus som ligger i gräsmattan efter att plogbilarna lagt all snö från vägen och parkeringen här. Jag tror jag sopat bort ett ton hitintills - idag hjälpte till och med Ralf till i en kvart eller så.
Så ni har inte röd dag på långfredag. Förvånar mig storligen, jag har alltid trott att ditt vilda hemland, semireligiöst som det är när det passar, högtidlighåller alla religiösa högtider. När jag växte upp i det här landet var Långfredagen årets längsta dag i alla bemärkelser. Alla TV program var avstängda, alla affärer stängda och det fanns en film som man kunde få gå och se på bio - Mannen från Nasaret med Max von Sydow.
Det var tider, det!
Vi har idag haft en strålande dag, i solskenet var termometern uppe på 18 grader på eftermiddagen. I måndags var jag på epilerings- och IFL behandling och har naturligtvis slarvat med solskyddsfaktor efter detta. Ser ut som jag har fläcktyfus i valda delar av ansiktet....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar