torsdag 25 december 2014

Sammanfattning

Nej, det blev inte så mycket skrivet i december, av flera olika orsaker.

Dels hade jag ett panikprojekt som skulle bli klart till julafton (blev klart kvällen innan) som jag dragits med i tre år. Egentligen skulle jag tagit ett fotografi, du och din familj kanske förstår arbetet med en broderad julstrumpa med tomtemotiv i storlek 38. Men när den äntligen blev klar, orkade jag inte administrera fotostund också. Men några hektiska kvällstimmar blev det hela december.

Sedan var december generellt sett en ganska mörk månad, det var osedvanligt tungt att ta sig förbi 13 december och osedvanligt väldigt mycket drömmar och mycket besök. Den lilla initiativförmåga som fanns kvar efter de nattliga debaclerna och debatterna, gick åt till jobbet och broderandet.

Sedan var det ju julen............ som var rolig och rörig och intensiv med tolv personer runt matbordet.  Och vi skulle inte ha så många julklappar i år - heller.........Sara och Lottas sambos som är nya i familjen måste fått bestående men efter att introduceras i familjen Holm just en julafton. Bezzie fick vara inlåst i sovrummet hela dagen och kvällen, eftersom en hund ingick i besöket. Hon är inte helt nöjd efter det arrangemanget. Men visst gick det åt en del planering och arbetstid, tur att julen var en onsdag och jag kunde vara ledig måndag och tisdag. Fyra arbetsdagar behövdes.

Gott om dödsfall är det just nu, de berör inte mig personligen men mina nära och kära. Mats förlorade sin älskade morfar och fick gå på begravning lördag före jul. Två dagar senare dog hans svärfar, inte ens 24 timmar efter att han blivit akut sjuk. Så han och Margareta vet nog inte vilket ben de står på just nu, allt är bara kaos. De lät inte allt för muntra när jag pratade med dem idag.

Juldagen är en skön mellandag, innan det imorgon är dags att ta den årliga utflykten till Västra Stendörren. Diskmaskinen är lika lite förtjust i julen som Bezzie just nu men efter fyra omgångar är nog det mesta diskat just nu. Det blev en kortare promenad i blek vintersol, måste prova hur nya Hurtigrutjackan klarar vinterkylan. Och eftersom barnbarnen uppfattat att jag ska åka just den kryssningen, blev jag igår välförsedd med vantar, mössor och halsdukar.

Lite bilder har jag i alla fall samlat på mig under månaden.....


Ett tag blåste det storm över landet. Då passade sjöodjuret på att ruska sina horn vid Björkviks klippor.

 Andra dagar - många dagar - drog dimbankarna in över landet. Men fåglarna hittar ändå till både frukost- lunch- och middagsbord

Vi som inte har inbyggd radar hittade knappt till grannhuset

Jodå, det finns en skog där..........

Och vid sällsynta tillfällen visade den sig - lätt beslöjad

Vid mycket sällsynta tillfällen försökte solen ändå bryta igenom - då blev vattenspelet ute vid Björkvik än mer spännande

Lugnt vatten - fantastiska speglingar

De vindpinade tallarna längst ut på udden får äntligen lite ro dessa dagar.

Vikingagravarna vid Återvall var mer mystiska än någonsin en av dessa dagar. Spöken smög i dimslöjorna bakom tallar och granar

Det blev en vit jul! Under julaftonens middag började det snöa och höll på hela kvällen. Vi har säkert fått minst två centimeter! Det har varit kallt ett par dagar, tillräckligt för ett tunt istäcke på Kvarnsjön och med ett bedrägligt snötäcke över så blir det till en vision av vinter

Solen sken under förmiddagen och promenaden, försöket att fånga blek vintersol i motljus gick dock inte bra - speglingar, speglingar och speglingar

Två centimeter - och de sanna entusiasterna väller ut ur villor och radhus. Några åk, några korta meter blev det i alla fall innan snötäcket var bortslipat och pulkan stannade mitt i backen.


Nu har jag tänt några av mina julejus, ätit en liten lunch efter promenaden, försökt dricka upp resterna av Kaneda's mulled cider, avbruten av två Espresso för att inte somna. Jag kunde ju inte låta bli att ladda ner Tommy Körbergs skiva från konserten vi var på, så idag har jag lyssnat på den X antal gånger, blandat med Sven-Bertil Taubes farväl till publiken. Nu ska jag lyssna på dem en gång till, sjunga och gråta med och ta fram nästa broderiprojekt. Det kanske blir klart till nästa jul.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar