söndag 28 december 2014

Upp och ner, bak och fram och ut och in

Det blev ingen promenad i det vackra vintervädret. Det blev inga lägenhetsvisningar heller, de som finns har jag redan sett och resten är för dyra.

Det blev en kylslagen slinga i city - NK/Smålandsgatan/BirgerJarlsgatan/Mäster Samuelsgatan/NK. Undrar hur många gånger jag tagit av mig halsduk/Kappa/Kängor/Jeans för att sedan sätta på mig Jeans/Kängor/Kappa/Halsduk idag?

I en modebilaga till Aftonbladets internet sida såg jag ett par jeans som jag bara förälskade mig i. Marc by Marc Jacobs heter underbarnet som designade dem. Jag fullständigt avskyr det här jeansmodet med jeans som sitter som strumpbyxor - då kan jag lika gärna gå ut i bara strumpbyxor.
Visst om man har damstorlek 32 kan det ju se hyfsat ut, men de flesta ser ut att ha stuckit ner ett par morötter i skorna och dessutom, per default, blir de ännu mer kobenta än de redan är.

För att inte tala om low cut, som gör att folk visar halva häcken så fort de böjer sig framåt. Undrar hur många middagar jag fått förstörda när folk visat häcken mitt i min middag?

Nåväl, dessa jeans har hög midja, bootcut och vida, lite utställda ben. Den nätsidan som Aftonbladet hänvisar till hade dem bara i barnstorlek. Efter lite bekymmer så hittade jag att märket ska finnas på NK samt ha en egen butik på Smålandsgatan.

NK har inte kläder från Marc Jacobs, bara accessoarer. Den egna butiken öppnade inte förrän tolv, så jag fick gå tillbaka till PK gallerian och värma mig med en latte.

Jodå, de chicka personerna i butiken visste precis vilka jeans jag menar - och de tillverkas inte längre. De hänvisade mig dock till en jeansbutik längre bort på Birger Jarlsgatan, vars version av högmidjade, rakbenta jeans med ett nödrop täckte höftbenen och gav mig klaustrofobi när jag skulle dra dem över benen.

En provtur på två jeansbutiker till på Smålandsgatan gav vid första provtillfället samma upplevelse, vid andra tillfället kopiering av de jeans jag köpte igår.

En lång runda  bland de eleganta boutiqerna på NK gav inget mer, jag betalade parkeringsavgiften och åkte hem.

Dessutom var jag Laura i trafiken idag, det var länge sedan jag körde bil i city upptäckte jag, för jestanes vad jag virrade. Att jag höll på att smälla i rondellen hemma berodde på dålig uppärksamhet och distraktion. Det var Robert Brobergs fel, dock.

Dagen är så helt mot min normala natur som aldrig det. Jag avskyr att prova kläder och att göra det vintertid är i sanning en mara. Jag har aldrig ansett att märkes jeans är en nödvändighet (OK då, det första paret Lee när man var 13 år då), bara de passar. Men dessa vill jag ha, med ett par tuffa hängslen och oversized skjorta.

Så om du ser ett par high waist, bootcut raka jeans från Marc by Marc Jacobs, hör av dig!

I övrigt så blommar mina upp och ner hängda amaryllis i vardagsrumsfönstret för fullt. I år är det ett mycket vackert fönster, kan jag meddela.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar