måndag 10 september 2012

Lugna promenaden?

 Lugna promenaden är en promenadsträcka som går längs Baggensstäket, och som kommit mig till minnes av och till. Ralf's sista sommar gick vi den tillsammans efter att jag läst om den i en lokaltidning
 

Den börjar idylliskt
Bakom mig ligger Sjövillan, Baggensstäkets vackraste hus. På andra sidan ligger deras brygga med groggveranda och egen fyr

Baggensstäkets messt idylliska hus ligger just vid inloppet till kanalens inlopp från Skurusundssidan. Det har jag tittat avundsjukt på under många seglingsturer
Lummigt.......

Det är inte lätt att hålla kilometertidernna nere, när stigen ser ut så här. Jag byggde på lugna promenaden med Lännerstarundan - och den var liiite jobbigare

Fortfarande finns det blomsterprakt kvar, även om den är finstilt

När man kommer med egen båt, ser kanalen ut som ett dike. När man står vid sidan om är den en ocean

Fast lite trångt är det bitvis. Många är på hem nu för tidig upptagning

Av alla de sorter - den här hade tändkulemotor, skulle spelat in ljudet

Vid återkomsten till Boo Strandbad, så var strömmingskiosken öppen. Så jag motverkade hälsoeffekterna av sju kilometer rask och kuperad promenad med en strömmingstallrik. Blev jag intensivt uppvaktad????

Sedan åkte jag till Tollare och genom att lite halvolovligt gå igenom Folkhögskolans område klättrade jag upp på bergen runt Skurusundet och beundrade utsikten. Observera Kaknästornet längst där borta...

Den riktiga anledningen var att jag försökte titta runt hörnet för att se hur utbyggnaderna vid gamla ättiksfabriken går. Jag har nämligen ställt mig på intresselista för lägenhetsköp där

Men man såg inte runt hörnet och klippkanten och antalet meter ned inbjöd inte till utökade försök

Dessutom upptäckte jag att mittemot går Saltsjöbadståget - ljudligt........

1 kommentar:

  1. Vilken otroligt fin promenad och massor av fina bilder. :-)

    SvaraRadera