söndag 3 november 2013

Stillsam avslutning på dagen


Tony har ingen större känsla för det är med helgen - annat än om det ger några extra båtdagar, vare sig det är arbetsdagar på land eller festardagar till sjöss.

Förra året bjöd han kamrater på middag på Allhelgonadagen. Startade med att göra grunderna till Per Morbergs Bouef Borgouingon och åkte sedan till systemet för att köa gott rödvin till. STÄNGT!! Varför det? Vadå alla helgons dag?? Det är väl bara för religiösa?? Som tur var kunde han länsa dotterns vinförråd.

I år skulle vi åka till Sea&Sea och köpa presenning till min båt. Jag kastade försiktigt fram att de kanske har stängt idag, det är ju helg. Äh vadå helg - vad fan de har ju STÄNGT!!! Varför det.
Så vi tillbringade 45 minuter med att hemsöka byggvaruhusen i Alby, dock utan resultat, för vi hittade ingen presenning.

Men vi - dvs Tony - satte upp täckställningen i alla fall, och jag har åtminstone hjälpt till. Lite duktig flicka.

Men jag som är troende ateist, jag avslutade sedan med min kyrkogårdsrunda. Men NÄSTA år  ska jag ta tunnelbanan till Skogskyrkogården, det tog typ en timme från Globen till Skogskyrkogården. Eller åka dit mitt på dagen.

Det är något trolskt med novembermörker, tiotusentalsljus och andaktsfulla människor, ja i alla fall de flesta. Beteendet på Skogskyrkogården hos en del är mer en blandning av månglarna i templet och gycklarmarknad.


Kameran låg hemma, mobilen är väl inte bästa verktyget. Muren runt minneslunden får en ny dimension just på Allhelgona, när minneslunden är full av ljus redan.

Här brinner det ett ljus för min älskling för tredje året i rad. Man helas lite i själen för varje gång, istället för att hejdlöst gråta för att han inte finns, kan man plocka fram lite tacksamhet att han levat och ville dela 30 år av det livet med mig.
.

Det här lilla spöket var minimalt förtjust i dagen  - matte åkte vid tio och kom hem strax före sju. ENSAMT och HUNGRIGT och ÖVERGIVET och TRÅKIGT


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar