fredag 15 maj 2015

Kungen av Norge

Att kliva av en 15000 tonnare från bildäck och äntra en liten fiskebåt, i farten och frisk vind, det var bara början på hela äventyret. Havsörnssafarin var - uppfriskande. Vind, hagel, regn, sjögång, smala leder, höga klippor, måsar  - och mängder av havsörnar.

Hade jag vetat att de skulle komma såååå nära, hade jag bytt objektiv innan start. Men att stå på ett gungande däck och byta objektiv, var det inte riktigt läge för.

Så detta är vad som erbjuds i bilder.

Måsarna var följeslagare från allra första stund. De används som lockbete. Genom att mata måsarna, väcks uppmärksamheten hos örnarna som ser deras flockar som ett bevis på att det finns mat.


Och det dröjde inte fem minuter förrän den första kom

Man tackar för uppvisningen!

Måsarna matas med fiskbitar, men örnarna med hela fiskar. Bytesfiskarna blåses upp med luft för att flyta och därmed fånga örnens uppmärksamhet.


Måsarna var inte så imponerade av örnarnas uppvisning, de hade fokus på sina egna behov

Och sjöng konstant sin entoniga kör. Och så måste jag kolla vilken bländare jag använde här, den högra måsen ser lätt photoshoppad ut. Och örnen är på ingång i bakgrunden


Att mata fiskmåsar är inte alldeles ofarligt.


Inga bildtexter behövs ibland
 Mäktigt!

Och så finns det de med mer födgeni än andra. Varför ödsla tid på att flyga själv, när man kan åka snålskjuts på rufftaket.

En mäktig duett
 Fly! Fly för livet!!!


Tack och adjö, till de tolv havsörnar som bjöd på två timmars uppvisning.

Men så genomblåst var det länge sedan jag var!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar