söndag 31 maj 2015

Återhämtning

Dagen går i stilla kontemplation och  i återhämtningens blanka eftertanke. Visserligen skiner solen, men det blåser småspik.

Gårdagens besök på Stockholms Maraton blev blött........ Jätteintelligent att ta på sig regnjacka men inte regnbyxor, jogginskor och inte stövlar. Skulle ju ta en promenad, och stövlarna är inte sköna på hårda stadsgator. Ner till stan och Kungsgatan gick ju bra.  På tillbakavägen var himlen öppen och ren motvind rådde, så vid hemkomst var jeansen nytvättade helt och hållet, bussätet dyngsurt och skorna står i farstun fortfarande. Och paketen med kaffekapslar helt uppfrätta och ihopplockade i Blå Gången under mycket svärande.

Sedan kom det en liten snart tvååring och röjde runt, medan hennes mamma och pappa åt middag. Ja, Alice åt också ibland. När hon inte jagade katten runt hela lägenheten.  Alice mamma och jag delade en flaska vin, och jag drack väl mest - så återhämtning idag.

Dock står mycket på agendan och eftersom jag är så otroligt okoncentrerad för tillfället blir det att skriva att göra lista, annars kommer jag bara att röja runt lite här och lite där.

- avsluta diverse administration efter bostadsrättföreningen, skicka papper till förvaltaren och se till att en av mina protokollförare får extrastämmans protokoll påskrivet. Han hade kombinerad födelsedags- och herrmiddag igår, så jag väntar ett tag innan jag ringer på.

- Sortera övriga papper från Bostadsrättsföreningen. Eftersom det börjar bli lite halvpackat här, gäller det att hålla ordning på affärerna.

- Städa verkstadshyllan som står i klädkammaren i hallen med alla burkar med två och tre skruvar. Varje gång det skulle skruvas upp något/ihop något, köptes det nya skruvar. Som de sedan visade sig att vi hade en uppsjö av. Jodå, jag har gjort likadant efter 2011 också. Den hyllan får inte plats i klädkammaren utan ska stå i lägenhetsförrådet.

- Ta en promenad till Mio och beställa matbord och stolar, det blir inga shabby chic från nätet. De på Blocket är lite väl shabby chic med betoning på shabby, och proffsförsäljarna har priser bortom all tro och inbillning.

- Börja röja i förrådet. Flyttplanen är att skriva på avtalet imorgon och få nycklar, köpa målarfärg och spackel, släppa in målaren tisdag och två veckor framöver, släppa in snickaren två dagar midsommarveckan och sedan flytta på riktigt. Hoppas fortfarande på att mina barnbarn kommer och bär ner de fyra fem stora saker jag ska ha med, samt kopplar in elektroniken. Sängen kommer den 11 juni, nya spisen någon gång samma vecka och jag budar på ett linneskåp på Bukowskis.

- KAMMA KATTEN

Men medan målaren är där tänkte jag flytta över förråd och tömma balkongen, så att inte det blir kvar till sist.

Imorgon ska jag försöka få tag på min tandläkare som fortfarande verkar vara sjuklig, påminna Hemfrid om beställningen av flyttstädning, påminna Gustavsbergs Glasmästeri om inglasningen, ring målaren och kontrollera om han har skyddspapp och målartejp, försöka boka storstädning från Julles av balkongen, avbeställa snickare från Skärgårdsbemanning, beställa gräsklippning för bostadsrättsföreningens räkning hos samma Skärgårdsbemanning. Och så är det ju måndag, så jag ska visst jobba lite. Borde jag nog göra i kväll också.

Häpp!!!!!!!!!!!!


Lilla fröken har krupit in i sin igloo på balkongen och hämtar sig efter gårdagens motionsrunda - en halv mara med Alice i huset. I fredags fyllde hon elva år, och dagen till ära köpte jag räkor, som är hennes favoritgodis. Fiskdisken på Coop hade ohejdat roligt åt min beställning av tio räkor, så jag kände mig nödtvungen att förklara att de var till katten som fyllde år. Fyller hon tio, blev frågan. Nej, hon fyller elva. Då kan du väl i alla fall köpa elva räkor, blev svaret

Sedan åt hon en halv räka, fnyste, satte svansen i vädret och gick och lade sig i solen. Tack för den!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar