onsdag 7 augusti 2013

Skulle bara äta lunch

på Ulriksdals Trädgårdar igår.

Och det gjorde vi i och för sig - den vegetariska buffén var som vanligt helt fantastisk och den där fruktsalladen med nötdressing och basilika kommer jag att drömma om läääänge.

Sedan tittade vi lite på blomsterprakten - bara titta inte röra!! Och kameran låg som vanligt hemma.

Nej, blomborden lutar inte - jag har helt tydligt riktat in mobilen efter klädstrecken (som gav lite extra färg åt anrättningen)

Den här kamraten blev jag lite glad i, men jag hittade inget namn på den
 Taklök på stam - hmmmmmmmmmmmmmm

Jag använder alldeles för lite mörka bladväxter som kontrast i  mina samplanteringar. Bättring, fru Holm!!!


Men vem kan gå och hälsa på hos Bosse Rappne och bara titta?? Mitt vardagsrumsfönster är ju väldigt tråkigt så här i sommartider, så jag lyckades ramla ut därifrån 800 spänn fattigare. Men fint blev det!! Tycker i alla fall jag!! Naturligtvis passar ju inga växter i mitt gassande panorama fönster i söder - men vad fan, det är höst snart och jag får väl vara noggrann med vattningen. Jag har redan en bladpelargon som har överlevt i det fönstret - och växer så det knakar - så de här klarar sig nog också. Liksom de som står bakom gardinen och inte syns i den här vinkeln.

Det där trädet har jag tittat på så många gånger och tycker det är både gracilt och tufft. Nu fick jag reda på att det kallas zig-zag träd och dessutom fick det följa med hem. Så det så!!

Så inspirerad av Bosse Rappne och hans förnämliga kollegor, så blev det omrumstering även på balkongen, efter att jag städat vardagsrumsfönstret.

Hortensian fick flytta ut i rabatten, och den ena pelargonodlingen fick flytta på sig till förmån för tomatplantan

Denna lilla varelsen förärades mig av grannarna på bottenvåningen som planterat lite väl många tomatfrön. Vad de glömde tala om för mig var att det inte var en tomatplanta utan ett tomatträd av amazonstorlek som sakta tar över balkongen bit för bit. Efter idogt arbete med Ralf's gamla akvarellpensel - man är ju numera häradsbetäckare av rang - har jag lite fler än fyrtio tomatkart. Och fortfarande ett tjugotal blommor som ska bli tomater.

Tomatsås, någon???????????

När jag ändå höll på blev det lite allmän ansning (och dammsugning, ve och fasa sa Bezzie). Den här mårbackan är två mårbackor från förra säsongen och de enda som överlevde vinterförvaringen. De var ju inte så vackra där de stod i mitt sovrum över vintern, men om resultatet blir så här får jag väl överleva en vinter till med denna dekoration då´rå.

Min jasmine slutade blomma strax efter midsommar så jag klippte tålmodigt bort alla gamla blomställningar. Och se där, nu blommar den om, ännu ymnigare

De här två pensépelargonerna blommade också ut och tappade alla sina blad. Samma där, klippte och klippte och klippte och klippte, blomställning för blomställning. And here they are again!!!!!!!

Den här lilla sötnosen vet jag inte vad den heter, eller om den är flerårig, Tror det i alla fall för den är en suckulent. Den, syrran i samma ytterkruka på balkongen och brorsan i krukan utanför porten får flytta in i en perenn rabatt i höst

Mina Million Bells håller dock på att blomma ut, så ingen kan tyvärr kalla dem ymniga längre....

En och annan blomma är det.................

Efter denna pärs städade jag alla badrumsskåp.

Sedan svimmade jag och vaknade till framför TV'n vid halvelva.

Vid fyra var det till att vackla tillbaka till TV'n för då vaknade jag igen................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar