tisdag 23 november 2010

Sömnen mer - en gudagåva (och lite Cytohjärna)

Min absoluta favoritpoet Nils Ferlin har skrivit ovanstående rad i min favoritdikt "Monolog i månsken".

Under Ralf's förra cancerbehandling 2000/2001 slutade jag att sova - det fanns helt enkelt inte tid för det mellan sjukhus, behandlingar, akutinläggningar och jobb och resor, städning, försök att hitta mat som en celgiftsbehandlad kan äta, coaching och peppning.

Sedan dess har väl min sömnrytm aldrig riktigt återhämtat sig, men dock varit under kontroll

Men det är fascinerande att märka hur fort man ramlar tillbaka i gamla vanor, när stressen ökar. Jobbet är sinnessjukt och Ralf's cytohjärna är högst närvarande. Jag har inga problem att somna på kvällen, tvärtom, men vid fyra är hjärnan i full gång igen. Tiden däremellan har jag spenderat med att drömma än det ena sjuka framför det andra.

Läste i en blogg idag om en cancersjuk småbarnspappa som fått ge upp för cancern igår (en Värmdö bo dessutom). Hans läkaren pratade med hans änka om några viktiga saker vad gällde henne själv och vad som komma skall - men glöm inte sömn, mat och träning. Önskar att cancerläkare pratade med anhöriga till levande patienter om samma sak - det glöms lätt bort.

Ralf själv är tröttheten personifierad. Lördagen sov han bort, och då pratar jag inte om lite gråtrött novembertrötthet utan en förlamande trötthet som nästan gör honom okontaktbar.  Däremellan är han lätt förvirrad och väldigt seg i uppfattning och koncentration. Kallas också cytohjärna. Helst sitter han i soffan och sover för då försöker han låtsas att han inte sover.

Skönt nog så har han inte kommit i stadiet av otålighet och oförstående, som så många andra cytohjärnor gör, där allt gärna blir andras fel. Men han tar det som en personlig förolämpning varje gång han måste till Vårdcentralen för att lämna prover eller till sjukhuset för checkup. Naturligtvis så kom det en diabeteskontroll mitt i alltihop så torsdag ska han till Vårdcentralen av den anledningen. Han tror att han ska köra dit, men det blåser snöstorm och är glashalt så av det blir det inget. Ska be grannen köra honom jag kan bara inte vara hemma på torsdag.

Nu måste jag allvarligt fundera på om jag ska ha hans födelsedagsfest helgen innan han fyller år eller helgen efter, när han just fått nya cellgifter. Och om det blir full middag eller bara glögg med tillbehör. Blir det helgen innan blir det innan du kommer hit, så då missar du partyt - du kanske kan boka om biljetten?

Men jag kan rekommendera Nils Ferlin och hans ordkrumelurer. Klurig gubbe var det......

4 kommentarer:

  1. Den husguden. Ferlin alltså ett ljus och en kraftkälla. Lite sömn klarar man sig på , men morgontimmarna då sömmnen skall vagga en , när den står still , Då är det synd om människan ...

    SvaraRadera
  2. GRATTIS PÅ 24 DAGEN. FINA BILDER..

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna ni båda anonyma och för grattishälsningen! Men lite nyfiken är jag allt vilka ni är.............

    SvaraRadera
  4. Jag läste också dom kommentarerna från läkaren och måste säga att det var otroligt bra.
    För det är lätt att glömma att äta och definitivt träna. När ska tiden räcka till ?
    Mitt i natten eller ?
    Massor med StyrkeKramar från mig och Ligan till er.

    SvaraRadera