lördag 6 november 2010

Per Moberg och jag

Jag är Per Moberg fantast. Du som inte ens tittar på TV vet väl inte vem det är, men i TV-kocksammanhang tillhör han det lilla fåtal favoriter jag har. Jag gillar hans matkultur med rejäla råvaror och enkla kompositioner, det står inte "med" furtioelva gånger i hans menybeskrivningar.

Sedan har han ett kök som är värt att dö för...................

http://www.recept.nu/1.6593/per_morberg
http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/vad_blir_det_for_mat

Eftersom jag inte kan göra bara en sak, så införlivades den arkeologiska utgrävningen av köksskåp, vilket också inkluderade en decinfisering av hela köket, plocka ut alla skåp, skura ur, skura luckor och sortera in igen, med ett par långkok enligt Per's anda.

Fonder anser jag vara en utmärkt smaksättare i många rätter, så eftersom Kära Per förordar att man gör sin egen, den "sköter sig ju själv" på spisen.

Riktigt så var det ju inte, den kräver sin ans både före och efter kokning - men ack vad man känner sig nöjd och duktig. Nu är ju inte mitt kök av den storleken att jag borde BÅDE storstäda det och laga långkok (samt att jag bakat två omgångar grekiskt lantbröd enligt bästa diabetes och GI recept, dock inte Pers) samtidigt.

Men vad katten - det är bara att bita i och hålla ut.

Jag har faktiskt köpt hans första kokbok, även om recepten finns på nätet - den berättar lite om hans udda bakgrund också (som jag också läst lite om på nätet)

Den här är något för en vegetarian som du - gjord på massor av grönsaker (och 3 kg köttben)

Nu skulle jag bara berätta om mina konstiga återfall till att vara bondmora  - och så blev det en kärleksförklaring till Per Moberg. Så konstigt det bidde..................

Det bidde en kycklingfond också av samma magnitud och volym dag två!

3 kommentarer:

  1. Det köket oj oj , men städa det ...För övrigt vad göra med kokt kall potatis ,om mängden inte räcker att steka. jo som följer . pressa den samma knäck i ett ägg , tillsätt mjöl så det blir en lagom hanterbar deg ,,rulla ut till stänger, fingertjocka, skär i bitar ca två cm ,.koka i väl saltat vatten ,, klara när de flyter upp ,. rosta vitlök efter behov , stek de små skapelserna gyllenbruna ,.Men utan sällskap av vitlöken då den bara är en smaksättning till oljan man steker i ,

    SvaraRadera
  2. VETEMJÖL , men pröva andra mjölsorter om man är modig ,,....

    SvaraRadera
  3. Vågar nog prova med dinkelmjöl - låter gott till en kall öl

    SvaraRadera