tisdag 30 november 2010

Goitland

Idag har jag varit i Visby. Jag har flugit dit i ett plan som var marginellt större än min båt.

Jag flög samma plan hem, då var vi två passagerare och två besättningsmän. Dessutom fick jag tag på Stockholms pratgladaste taxi chaufför som vid Slussen sa "men du, ska du inte åka hela vägen hem"? Och det skulle jag.................

Hade hoppats att jag skulle kunna få någon timma över för lite utflykter i Visby och titta lite i hantverksbutiker (kanske hade hittat något av syrran där). Men mina långa excellistor tog hela dagen så till slut fick jag en halvtimme vid Österport. Där finns shoppinggatan så jag fick skjuts dit. Jodå, både Åhlens, H&M, KappAhl och alla de andra fanns där. Men jag hade inte riktigt tid att springa ner i gränderna heller.

Gotland är också snötäckt och väldigt vackert och idylliskt. Ut över Östersjön hängde en blåsvart vägg med snöby efter snöby som kom indragandes och täckte ön. Hade gärna velat hinna fotografera sceneriet, men mina långa excellistor tog all tid - igen.

Smygfotograferade lite på vägen dit och så försökte jag fotografera Österport i kvällsljus med ytterst darrigt resultat.

Jag hade funderingar på att åka till Visby över helgen som var, då det var julmarknad. Men dels var jag lite sent ute för att få bra biljetter, dels så är Ralf så vek, så han hade iallafall inte orkat gå några promenader i romantiska, men ack så backiga gränder. Dessutom blåste det skjortan i helgen, meddelade lokalbefolkningen.

Men lite sugen på en vinterhelg på Gotland är jag fortfarande - men med ett större flygplan, tack!




1 kommentar: