söndag 14 november 2010

Igår var det lördag

Morgonpromenaden gick den här gången mot Kvarnsjön och Edsberg.

När jag var barn och växte upp i Lemshagadal, så var det här närmsta grannen. Här bodde en av de mest fruktade personerna i mitt liv - tillsynsman för Kvarnsjön.

Sjön var friskvattentäckt för hela Gustavsberg/Värmdö på den tiden, så Kvarnsjön fick man inte komma nära. Den var inhägnad med taggtråd och vid vite kostade det 50;. att gå innanför taggtråden - hiskeliga pengar för mig. Och farbror Löfbom var tillsynsman och fasansfullt respektingivande. Tant Löfbom var något mildare i framtoningen, en gång bjöd hon till och med på jordgubbar från egna landet

Nu står huset övergivet och blir mer och mer förfallet, undrar vad som blir av det. Jag tror att en grävskopa är enda lösningen.


Gäststugan är på väg ner i sjön, och som alla övergivna ställen har den frekventerats av klottrare. En människotyp jag har extremt liten förståelse för
Här bodde farbror Löfbom's son varje helg med sin nya fru, dotter och son. Dottern heter Lena och var i min ålder, en dag kom tant Löfbom vandrande med henne och undrade om hon fick leka med mig.
Vi var kompisar i rätt många år, mest höll vi till i vår vedbod, där vi klädde ut oss med långa, långa tygstycken, som vi låtsades var vårt långa, lockiga hår, och så red vi på låtsashästar och var prinsessor
Apropå vedbodar, så är nog vedboden det friskaste huset i Edsberg, trots att den nog är det äldsta huset.Timmer är alltid timmer
Farbror Löfbom var trädgårdsfantast, han hade en fantastik trädgpård inkl frukt och bär i massor. Min morfar och han var inte såta vänner, de ansåg sig båda experter inom området, dock inte överens. Men lämningar av farbror Löfboms odlingar finns kvar, vinbär, björnbär, äppelträd och hallon - men så misskötta att de inte går att rädda

Numer får man gå ända ner till vattnet i Kvarnsjön, till och med bada - jag känner mig fortfarande brottslig när jag går i strandkanten. Men talluddarna är fina

Som barn jag lekt, här har man sprungit. Och när den tiden kom, tjuvrökt


 Det har regnat ganska mycket, och av till snöat. Så vi har högvatten i de flesta diken och det porlar som en värsta vårflod.,..

 Men det är november, med typiskt november väder. Grått, fuktigt. Ibland ganska skönt, ibland tämligen råkallt genom märg och ben

1 kommentar: