tisdag 16 november 2010

Höstmys och vinterpreparering

Söndagen tog jag ett djupt andetag, släpade in ALLT från balkongen in i lägenheten, skurade hela balkongen från golv till tak med en häxbrygd av såpa, algochmögeltvättmedel och ättika, tvättade alla fönstren på insidan och bar ut allt igen. Väl på plats så har alla krukor med perenner vinterisolerats med bubbelplast i flera lager, frigolit har lagts ut som isolering och alla krukor ställts längst in i hörnet. Den stora gröna balkongmattan rullades ihop och bars ner i förrådet.

För intresserade kan jag meddela att trots ytan på 2x5meter så har Magou bara kräkts en gång på denna matta och då med små volymer..................

Det blev faktiskt väldigt bra, för första vintern kan jag röra mig ordentligt på balkongen trots vinterförvaring, jag plockade ur förvaringskistan, släpade bort den till ny plats och fyllde på den i ordentlig ordning, inte bara lastade ner, så att det är lätt att hitta krukor och fat. Den står nu så att jag kan använda den som avlastningsbord under Ralfs födelsedagsmiddag och julhelgen, det är kallare på balkongen än i kylskåpet.

Granne Lillebror kom upp på förmiddagen, fick frukost och skakade på huvudet åt vansinnet. MEN han påpekade att kattställningen nog var felihopskruvad, för den var sned. Detta kunde inte Ralf släppa, så han skruvade isär hela ställningen.

Efter en timmas ivrigt provande av olika delar, slog frun i huset näven i bordet och sade att nu är det nog. Det blir nu bara en halv kattställning på balkongen. Jag ångrar att jag köpte en Katten No1, även om många säger att den är bra, men jag får ingen ordning på den, den har varit sned och vinglig sedan dag ett. Nu får den se ut som den gör, i vår ska jag köpa en Armarcat från tyska ebay. För en fjärdedel av priset!

Hela projektet tog hela djävla söndagen, inkl en tur till ByggOle för mer frigolit och plast. Och fikapaus, vi behövde det.

Försökte få ihop lite fina bilder när allt var klart och jag tänt mina ljuslyktor - men jag behöver inte bara ett nytt objektiv, jag behöver ett stativ också. `Men det är rätt kul att visa hur fel det kan bli ändå



Sedan blir det lite kul med speglingarna, jag har inte fullt så många ljuslyktor som bilderna ger syn av....

1 kommentar: