söndag 13 juli 2014

Dag 2 - ett litet äventyr

Dagens utflykt blev något soligare än vad som var planerat - med växlande molnighet...

Att parkera bilen är lite av ett äventyr i sig,  så efter fullbordat värv och promenad till och från parkeringsautomat, var ett besök på Långa Raden/Gröna längan av nöden. En gång i tiden vårt favoritcafe - sådääääär idag måste jag säga

Nästan lite Dalakänsla över den här längan - men se där har du fel

 Lite möbelspaning ingår- det FINNS ju tvåsitsiga Howards

Små grusvägar, grönska och trähus - idyll så här från utsidan. Arbetsläger benämndes de av den äkta hälften

Det här är faktiskt en Bostadsrättsförening - med utsikt...



Lite historieundervisning är obligatoriskt på utflykt

Sedan hägrade kaffe paus, efter en timmes strosande!

Via en rosenlund

Någon förväntar sig en kall vinter!!??

Lagom stort!! HALLÅ SVENSKA SPEL!!!!!!!!!!!!!!!!

Ledsen Visby, en konkurrensen är stenhård


Jodå, det var fullt i gästhamnen

Gjorde ett litet stopp på tillbakavägen och samlande lite kulturpoäng. Denna skapelse benämndes Odysses och sirenerna


Vid närmare påseende visade det sig, att Odysses hade lite problem


Här var jag i augusti 2011, lite trasig och bitter och tittade på premiärvisning av bostadsrätter som var under byggnad - eller under rekonstruktion, eftersom det är en gammal kasern.
Dels gillade jag inte layouten, dels var de för dyra. Och sedan bor det tydligen en ordningman här (också) då alla parasoller var av samma färg. Fast på varje våningsplan fanns det en opportunist - skönt!!

Undrar vad gamla matsalen och gymnstiksalen ska bli??

Men de löste hissproblemet elegant

Tänk att alla bostadsrättsföreningar och samfälligheter kan jobba med fartproblem inom området - utom vår egen!!

Visserligen kan man inte gräva ner fingrarnai gräsmattan och plantea om man bor längst ner. Men uteplatserna erbjuder tillräckligt mycket plats för att få plats med mååååånga krukor


Den här bistra mannen, som representant för ett krig som inte riktigt var vårt, hittade jag ner mot sjön

Om det här området hade prospekterats i min kommun hade den där eken åkt direkt. Värmdö's kommunpolitiker kan bara prata om den gröna kommunen,inte skapa den. De kan bara spränga och gräva

I väntan på hemfärd kom det en skönhet glidande.

När jag var härpå mitt studiebesök 2011 gick jag uppför den här backen - eller kravlade snarare. Från den här vinkeln ser den helt platt ut.

Äventyret bestod i en avstickare till nya höjder. Hänförande med blommande ängar, utsikt och ett nystartat hotell i gammal kasern och en uteservering i växthuset. Hit ska jag lura änkekollegan och äta lunch (den är inte billig, men det har hon råd med)


Men odlade skönheter har också sin charm

Efter lunchen blir det studiebesök. Här har jag aldrig varit, bara seglat förbi otaliga gånger vår och höst

Sedan indikerade himlen norrut att det var dags att dra sig hemåt

Och var fan har du varit hela dagen?????? Jag har suttit här och väntat i evigheter!
Vadå sovit?
Skitsnack!!
Den varma gropen i fotänden på din säng?? Kan man skylla på Magou??
Vadå kom utspringande i hallen och stretchade när du öppnade dörren? Såklart man blir ju jättestel av att sitta här och vänta. Och nej, jag sover inte fortfarande - jag är bara upprörd.

Nu ligger hon på balkongbordet i kvällsolen och vrålar efter sällskap varje gång jag flyttar mig från sagda balkong. Klia magen, klia nacken, klia hakan, hålla tass, vara tillsammans. Heeela tiden - du och jag matte!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar