onsdag 30 juli 2014

Dagar 9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19

blev gaaanska varma och tillbringades i Värmland.

Lite blandad kompott

Värmlandsdag 1 och Bezzie var oväntat modig redan ankomstdagen och sökte tröst hos Barbro efter den förfärliga bilfärden

Jag gör aldrig om det här, bara så att du ve

Barbros gräs utanför trappan var dock en god tröst

Om än lite besvärligt att tugga

Sedan  kunde man ligga i kvällsolen och lyssna på allt som prasslar och låter

Värmlandsdag 2 glömde vi fotografera, men Värmlandsdag 3 började eftersändningen av tidningen att fungera. Vid brevlådan träffade vi dessa två skräniga kamrater, när den skulle hämtas

Efter att ha städat källaren (igen) och skräpbacken utanför logen, och varit till skroten med ett stort släp fullt till kanten, tog värmen ut sin rätt - även på de som inte deltagit i arbetet

Värmlandsdag fyra försökte vi hitta mer getingmedel i både Årjäng och Gustavsfors, men fick nöja oss med högtryckssprutan - gick så dääär, måste jag säga

Trots getingarna bakom TV-antennen, så ger kvällsolen vackra vyer

Värmlandsdag fem skulle den efterlängtade åskan komma - vi fick en smäll. Men den var desto mer inponerande, eftersom den slog ned i en bergsås någon kilometer från oss. Jag och plåttaket på huset hoppade lika högt. Därefter var det endast avlägset muller - och lika klibbigt och en bra bit över 30 grader

Värmlandsdag 5 orkade vi inte jobba mer - förutom att bogsera en gammal skrotbil ut till vägen där den ska hämtas av skrotfirma (hoppas jag, i Värmland verkar allt sådant fungera lite som att com ci-com ca)

Men när jag jagade getingar och förgiftade getingbon med nu införskaffat medel, kunde jag fotografera lite av Barbros klematis


Vara ute - är du galen?? Stora fläkten är påsatt för full i stugan och i luftdraget från den ligger jag bra! Även om jag flyttat från soffan till ryggstödet.. Fläktar sååå skönt i pälsen och under fötterna

Saltgodis, kniv, droger och fyra smartphones. Tonårsträff??Nix, en nästan femtioåring, en nästan pensionär och en åttioåring.............

Värmlands dag sex var vi på utflykt - med kameran hemma


Värmlandsdag 7 tog vi oss samman och gick för att hämta tidningen (övriga dagar hade den hämtats per bil, i samband med andra uppdrag). Jag försökte övertyga Bezzie att följa med. Efter att blivit buren första femtio metrarna vände hon tvärt mot stugan. För att vända tillbaka mot oss. För att sitta ner på vägen och illvråla när vi gick. För att sedan gå ut i skogen och stanna där hela dagen, tills jag gick ut vi sju tiden på kvällen och ropade på henne. Hennes svarsrop hördes över halva Blomskog och jag fick bära hem henne igen (någon dag tidigare hade hon faktiskt också varit ute hela dagen men då vet jag inte var hon gömde sig)

Mer getingjakt resulterade i fler klematisbilder, från andra hållet. Jag står faktiskt högt på en stege för att ta bilden


Värmlandsdag åtta beslöt jag mig för att lyssna färdigt på min bok och gick runt omgivningarna en timme. Hittade lite ett och annat




Tidigare i veckan tog vi en utflykt per bil - den har ju AC och var svalaste platsen att vara på. Småvägarna tillbaka genom skogarna från Gustafsfors, var inte nådiga...

SEDAN fick vi åska och regn. Hela ynka tio millimeter och den mesta åskan gick runt oss, även om det var en del mäktiga smällar. Men tydligen inget alls i jämförelse med vad Stockholm fick. Men tillräckligt för att vi skulle våga tända skräpbrasan

 Och fotoeffekterna mot gamla stugan blev lite roliga




Den kvällen smet Bezzie från altanen när mörkret började lägga sig, så jag blevlite bekymrad att hon skulle stanna ute hela natten. Men när vi gick in, så blev det lite tyst, och helt plötsligt stod fröken mitt på golvet och tittade på oss med anklagande ögon - ska ni inte vara ute och bevaka mig??


Dag nio hittade vi mer att elda, dels inne från logen, med gamla golv, möbler, dörrkarmar och annat eldbegärligt, dels en jättetrave med gammalt murknat björkträ, så den dagen hann vi inte fotografera

Dag tio åkte vi hem, detta förfärliga bilåkande, som fullständigt tar musten ur en. Dessutom hade hon bestämt sig för att spendera dagen ute i ormbunkssnåren, just denna dag och blev mäkta förgrymmad när hon blev infångad innan hon han försvinna.

Men hemma är rätt bra också, även om matte inte har någon jättefläkt. Men här i skärgården är det i alla fall liiite vind som fläktar, jämfört med Värmland där det stod alldeles still, utom när åskvädren
kom

Vi har ätit och druckit och pratat (och arbetat lite) och Barbro har fått höra mer från sin son om hans arbete och resor, än vad han någonsin berättat för henne, samt att han också sitter i en Bostadsrättföreningsstyrelse, så vi hade lite att jämföra. Men över 30 grader i nio dagar av tio, är lite jobbigt.

Här hemma är det ju bara 32 just nu.............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar