lördag 9 januari 2016

Byn växer

Det hanns med en promenad mellan damernas och herrarnas masstart....... Som tur är, är det sista etappen i Tour de Ski imorgon med den berömda klättringen uppför slalombacken, sedan kan man börja leva ett normalt liv igen.

Och du har ingen aaaaning om vad jag pratar om.

Började dagen med att konstatera att jag missa kontrollen av snöskottningen totalt, tur att man har vakna grannar. Å andra sidan så är det bara fluff alltihop, som min finlandssvenska granne sa " om man nyser två gånger så är det skottat sedan" Charmigare med finlandssvensk brytning.

Kameran fick följa med idag, en ganska mulen, hyfsat kall men  alldeles vindstilla dag.

Full aktivitet i pulkabacken vid gångvägen ner till Farstadal. Bäst att passa på, nästa år har den här skogsdungen försvunnit och ersatts av nya hus.


Tillbyggnaden på Sanitetsfabriken är i full gång och kan nu anas när man står högst upp på gångvägen från mig ner till hamnen. Två våningar till ska det bli

Stena bygger två nya hyreshus. Om vi är imponerade av arkitekten? Nja,,,,, 

Huset bakom är JM

Bredvid Sanitetsfabriken - vars lägenheter i industrial loftliving style fortfarande är väldigt luftiga - bygger Ikano i en helt annan stil - godishusen...

Alla de fäger. Lägenheten längst ner med pappskiva för ett fönster har min granne köpt.

Portvaktsstugan blir kvar och byggs om till lägenheter. Skulle vara inflyttningsklara hösten 2014. Sedan hösten 2014. Nu är det sagt vintern 2016 - som är i full gång. Jag tröttnade på att vänta och kommer antagligen att ångra mig bittert när de väl släpps på marknaden. Konstigt nog ser det bebott ut redan i vissa fönster - förstår ingenting

Tätt mellan husen blir det. Vi i Charlottendalshöjden är ju vana vid yta och luft mellan husen och är därmed mycket förfasade på ett förtjusande sätt

Ikano's fasad ut mot Gustavsbergsvägen. Flera tycker den är förfärlig - jag tycker den är stentuff

Framför Sanitetsfabriken ska Ikano bygga stadsradhus. Tydligen ska fasaden från fabriken vara en del av detta eftersom den noggrant sparats när allt annat rivits

JMäs nästa sista kvarter, ett till är på gång just hitom. Huset bakom är det huset med den stora fyran som jag försökte lura på dig.

Extremt dålig bild - det är inte 50-skylten som skulle vara fokus. Skulle visa hur vackert det är ute vid Björkvik i solnedgången

Och äntligen hemma igen,  och i jämförelse så bor jag rätt bra, med min nyinstallerade vägbom. Äntligen slut på trafiken på gångvägen, men många klumpiga backningsförsök har jag njutit av på det senaste

Gårdagens julgran i dagsljus. Om några år ska den vara två meter hög. All snön har fallit på två dagar

Imorgon börjar inte skidåkningen förrän kl 14 så jag ska försöka ta mig ut till Björkvik för en snabb promenad. Är rätt så hjärtligt trött på Farstadal och hamnen nu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar