lördag 2 januari 2016

Julgransplundring

- den blev osedvanligt tidig i år, annars brukar det vara Trettonhelgens jobb.

Jag har nog inte riktigt mått bra den här julhelgen. Så länge jag rustade jul i gamla lägenheten, så var rutinerna någorlunda desamma och pyntandet totalt och alla trettio tomtarna på plats, även om det sedan saknades en huvudjultomte vid julmiddagen. Men på något sätt kunde jag lura mig själv att allt nästan var som vanligt, om än lite sorgset.

Men i år med nya rutiner, bara en bråkdel av julpyntet, de flesta tomtarna bortskänkta, julaftonsmiddag på nytt ställe - då drabbades jag antagligen av den fulla insikten av att det blir aldrig, aldrig som vanligt igen. Kände nog av katastrofen redan före jul, för jag stressade upp mig bortom rim och reson, trots att jag hade jämförelsevis så lite förberedelser att göra. Men var fullständig hopplös på att koncentrera mig för att inte tala om att strukturera mig, och bara snurrade runt.

Så eftersom jag hade en seg morgon idag, med lite panikkänning, så bestämde jag mig för att bort med skiten. Egentligen skulle jag enligt det omtalade schemat bara ta bort lite ljusstakar som nu brunnit ner - men det blev hela biddevippen. På köpet städade jag lite i förrådet samtidigt.

Nåja, det är fortfarande mörk midvinter så ljusslingorna sitter kvar på uteplatsen, och även om båda granarna är avklädda så står de kvar, den ena med ljusslinga. Funderar på om jag kan få dem att överleva vintern.............. de var inte gratis, mina krukgranar. Fönsterlampor på plats, så nu ser jag något i lägenheten igen och nya dukar, EJ röda.

Jag trodde att det skulle bli roligare för Bezzie att flytta till bottenvåning, där det händer lite mer. Antagligen har jag snart stressat hjärtattack på henne - det är ju fåglar överallt. Och är det inte fåglar, så är det främmande katter som tar sig friheten att passera hennes uteplats. Häromkvällen hade vi ett rådjur utanför sovrumsfönstret. Hennes liv är egentligen inrutat med att det är sovpaus mellan 8-14, middag och sedan sovpaus till framåt 22. Nu får man ju inte sova en blund på hela förmiddagen och till slut är man så slut att man snubblar fram. Alla mina fönster är prickiga efter allt spottande och svärande, idag hade vi två skator samtidigt på grannens plank. Fönstret på uteplatsen immade igen pga hennes tjattrande.

Men vi har inte sett till några ekorrar....



En provencalsk böngryta står och puttrar på spisen och ska nu inmundigas som tröst i det karga vinterlandskapet - det har börjat snöa igen. Borde tagit min promenad på förmiddagen när det var vindstilla och vackert snöfall - nu är det vinterstorm. Men grytan är kryddad med (för mycket)  kajennpeppar, så jag blir nog snart varm............



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar