onsdag 6 januari 2016

Final day of freedom

Det snöar -från blå himmel. En fördel med att bo i skärgården, där fukten kreerar lappvantar bara av sig själv.

Det blev en kort promenad idag, enbart för att jag hade en seg morgon igen, efter många mardrömmar på morgonkanten (orsakade av en tidig kattfrukost vid halvfyra, följt av upprepade krav på underhållning), och av att jag inte kontrollerat det ändrade tidsschemat för Tour De Ski. Å andra sidan hann jag spendera några hundralappar på Blomsterlandet, utan att hitta det kattgräs som var den primära anledningen till besöket.

Kameran fick följa med på besöket, det sällskapet plus några möten med pratglada grannar hjälpte till att förhindra några strålande kilometertider. Den andra ursäkten var minus 13 grader som rev och slet i luftrören, jag är fortfarande hostig efter jätteförkylningen före jul.

Jag måste få ordning på inställningen av min White Balance, nu blir det gråa bilder trots det klara vädret och försök med olika bländare

När jag var liten drömde jag om att alla dessa frostgnistor var diamanter, som skulle skänka min familj de pengar vi så väl behövde. Idag lyckades jag fånga en stjärna i alla fall -ser du den?

Om sex månader är detta en stor, mörkrosa rhododendron klase - svårt att tro

Min trädgård är i vila, och trots nya rådjursspår varje morgon, så är alla växter nu orörda. Utom rosorna, som är kala, men det kan bero på att de fäller alla blad inför vintern. Men min lagerhägg är som utlovat vintergrön. Jag borde nog tagit in fågelbadet, men det blev aldrig av.

Och jag borde klippt hortensiorna. Men nu är de ganska dekorativa ändå

Dessa tallskott har stuckit upp huvudet på tio år, sedan villa/radhusområdet nere vid Kvarnsjön byggdes. I sommar försvinner de, när Östra Charlottendal ska byggas uppe på berget mittemot Värmdö Marknad, 400 småhus blir det säger ryktet, rödlistad snok till trots

Även på min sida om vägen blir det nybygge, om du hostar upp sisådär en fem miljoner, så kan du flytta hem igen.

När jag funderar på min kommande framtid som pensionär, funderar jag på att engagera mig i politiken. Inte i något specifikt parti, jag är alldeles för mycket politisk vilde för det, men som en egen liten opponionsgrupp kanske? Det finns så många proffstyckare på Facebook, kanske dags för någon som gör något också.

Eller så ids jag inte....................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar