söndag 9 maj 2010

Lördag med rivstart

Gick upp tidigt och satte en deg för grekiskt lantbröd, duschade och plockade runt lite på balkongen.
Ralf vaknade precis när jag satt in brödet i ugnen, så han fick i uppdrag att vaka över sista delen av processen, så skulle jag springa på Plantagen. Bostadsrättsföreningen har arbetsdag söndag och jag behövde köpa lite tillbehör...

På vägen sprang jag ihop med "lillebror", en del av det äldre syskonpar som bor i huset mitt emot tillsammans med en yngre granne i samma hus. Samt den yngre grannens hundar som övergivits fastbundna utanför porten, vilket de aldrig brukar bli. Samt efter någon minut den yngre grannens sambo - i tårar med likblekt ansikte.

Storasyster hade hittats på morgonen sittandes i sin fåtölj, med halvsides förlamning och halvt medvetslös.

Så det blev ambulans till SÖS och jag fick plocka in lillebror i min bil och köra efter. Såsom veteran i branschen så gällde det sedan att lotsa honom igenom akutmottagningar, anhörigrum och MIVA (Medicin intensivvårdsavdelning) och intervjuer med x antal sköterskor och läkare. Vid en stroke så är ju tidsaspekten extremt viktigt, så hur länge hade hon suttit??????? Pusselläggning och gissningar.

Fick också äran att ringa hennes döttrar, en bor i Småland, en ligger nyopererad på Danderyd, för lillebror hade lite svårt att prata.

Strax efter tolv kollapsade jag på sköterskeexpeditionen i en djup diskussion med en manlig sjuksköterska - hur hamnar jag alltid i sådant här???

Efter att vi fått träffa storasyster en stund, som nu får propplösande dropp, så ville lillebror åka hem. För att skingra tankarna lite, så åkte vi genom Hammarby Sjöstad och sedan gamla Värmdövägen hem, han fick peka och visa var han fötts och var han och Marianne bott och jag svängde förbi Anna (som krattade utanför garaget) och visade hur moderna hus kan se ut.

Strax efter ett fick jag frukost serverad av Ralf och sedan åkte vi en tur till Zetas trädgård vid Kungens kurva. Den röda basilika på stam som ägarinnan tipsat om i TV4's lördagsmorgon var redan slut!! Snacka om smygreklam.

På hemvägen ringde Tony, han har motorproblem med båten (ligger i familjen) så han ligger kvar i Sätra en vecka till. Han vill komma och hälsa på, så Ia och han kom och åt middag - i glädjen över detta så köpte jag en hel oxfilé och lite annat, så det blev en dyr men trevlig middag. Dessutom drack jag och Tony upp hela veckans vinranson, så nu på morgonen är jag lite blek tror jag.

Nu ska jag duscha och börja plocka iordning för dagens arbetsdag - det är cirka fem grader varmt, men det har slutat regna.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar