söndag 16 maj 2010

Lördag - och sommaren kom på besök

Och när solen kom krypande runt hörnet på eftermiddagen, då var det två stycken som flyttade ut på balkongen - Bezzie är familjens allra största solälskare
Jag måste skicka Magou till en psykiater - han kan tillbringa timmar med att sitta i samma ställning och glo rakt upp i balkongtaket. Vi undrar fortfarande vad det är som är så fascinerande däruppe
Men sommarens första dag, måste man njuta av solen, iallafall lite. (en stund senare kröp han ner på golvet i skuggan bakom blomkrukan, han är inte samma soldyrkare som Bezzie)

Bezzie är "förste övervakande gårdskatt" som med ett halvt öga håller koll på hundar, katter, ungar och löst folk.
Men när det är för gosigt, tar även den trognaste vaktkatt en liten vilopaus. Ögonen blir lite tunga ibland
Dagens middag blev färsk lax som i ugn fått koka på låg temperatur i en sås av matlagningsgrädde (7%) och två teskedar pesto som rörts ihop, samt salt och citronpeppar. Serverades med, fortfarande små löjliga delikatesspotatisar, färsk sparris och en sallad med tunt skivad gurka, tomater och krispsallad. Istället för hollandaisesås fick sparrisen sällskap med två teskedar skirat smör. Salladsdressing är den nya favoriten - kallpressad avokadoolja

Min nya skuggrabatt planterades efter middagen och innan Wild Kids. Ett av dina små slagbord kom till nytta, tyvärr är det lite för lågt, så jag har en konstig lösning med ett bord - två blomkrukor - zinkbricka - blomkruka. Det där röda axet ska bli cirka en meter högt (då kan jag ta bort krukorna) och blomma med vita vippor i september, skönt med lite höstfägring).
Det syns lite dåligt i motljuset men den blåa blyblomman är nästan smärtsamt intensivt lilablå
Jag får ju inte så mycket sol på den bortre delen av balkongen, så i den ända blir det lite lösningar med skuggtåliga växter, samt amplar med murgröna och Campanula.....
Igår hade Plantagen lite basilika hemma igen, dvs det fanns en kruka med limebasilika och en kruka med röd basilika. Jag snodde åt mig båda som ersättning för de hemodlade som dött. Men traditionell basilika hittar jag inte

Den här bilden skulle inte varit med - det är min skuggrabatt från fel vinkel

Igår färdigställde jag mitt kryddland (förutom de två nya basilikorna, som ska avhärdas på balkongen ett par dagar). Jag fick gräva bort mer näva för att få plats, så det blev lite jobbigt (rabatter i uppförsbacke är inte så enkla som man tror)
Ovanför den övre pinnen har jag såfrött gurkört, de blir en meter höga gröna buskar med vackra blå blommor, goda i sallad.

Till vänster finns det persilja och oregano, samt mynta (bara en dog!!)
Till höger växer nu de två olika chilisorterna, basilika, timjan och naturligtvis persilja, samt en lätt förfrusen squach.
I den nedre sektionen har jag frösått koriander mellan den övre barriären och pinnen
De små grästuvorna nedanför i kanten är gräslök.
Sedan får vi se vad det blir av det hela, vad som överlever, vad som växer och om något går åt.
En annan anledning till att det tog längre tid än planerat är att jag får rätt mycket sällskap medan jag håller på.......
Vad det här är för konstigt ska jag berätta nästa gång. Jag kan dock meddela att detta land nu lever i en rojalistisk yra av sällan skådat slag................



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar