måndag 10 maj 2010

Söndag likamed slavläger

Efter den något andlösa lördagen infann sig söndagen (med lite tungt huvud i starten). Söndagen var Bostadsrättsföreningens första städdag för året. Det var fem grader varmt och vi hann med en regnskur...

Det här är dagens yngsta deltagare, som med stor frenesi hjälpte mamma att gräva upp maskrosor och pappa att räfsa gräs. Han var så söt, någonstans mitt i kom han stultande och sa "mamma!! Sova!!". Det är jobbigt att vara trädgårdsarbetare. Enligt mamma är han rejält trött innan han ber att få sova, så det finns ordentlig grund för alla anklagelser till barnarbete

Andra tog det mer lugnt - två arbetar och en övervakar och pratar. Gissa vem??

Efter hårt arbete blev det varm korv och kaffe, men det slipper du se bilder på.
Efter den officiella arbetsinsatsen satt jag igång med att rensa en rabatt från marktäckare och förbereda den för mer seriös sådd. Det var tungt!!! Nu är den mesta av nävan borta, tulpanerna flyttade, plats för budlejan markerad och jag har planterat ut persilja, timjan, rosmarin och squash både i den rabatten (samt spritt lite persilja i andra rabatter). Fast ikväll har jag gått ut och lagt fiberduk över squashen. Borde lagt fiberduk över mina basilika i lördagskväll förresten, istället för att dricka ur allt vin tillsammans med Tony............. Den ena har nog frusit. Har fått köpa två som tillägg när jag ändå var på Plantagen, och sedan finns det lite mer (hemodlade)örter (och chili) som ska planteras ut - om det någon gång blir varmare än fem grader....
Därefter tömde jag hela balkongen, lade på en matta och bar ut alltihop igen. Då blev min man lite trött. Det hade han redan varit en gång efter sin arbetsinsats som övervakare, så han hade sovit middag en stund innan
Så idag var jag på Plantagen och "tittade". Det kostade bara 490 kronor. Ny ampel, två campanulas, en liten plastmatta som tillägg och servetter. Campanulan fick sällskap med en murgröna från inneträdgården och kompositionen lyser nu upp den bortersta, mörka hörnan av balkongen.
Resultatet av gårdagen blev iallafall att jag kollapsade vid åttatiden med ont absolut överallt.
Kan berätta att lillasyster nu kan prata lite, kan röra lite på högerhanden och är vid medvetande. Envis liten skinntorr dam, det är vad hon är....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar