måndag 3 maj 2010

Sticklingsdags, Darin och båt

Av tystnaden efter mitt senaste mail att döma, så lär jag inte få låna Darin.

Därför byter jag ämne och pratar grönt istället......

Jag borde väl fotograferat mina sticklingar redan i februari för att visa hur små och ynkliga de var innan jag tog hand om dem. Men jag har liksom inte haft tiiiid.
Likaså har jag inte framvisat bildbevis av mina sju växthus som i två omgångar levererat spätt grönt - där hälften sedan dött när de skolats om.

Och ändå så fick plantorna stå i fyra veckor och växa till sig innan jag skolade om dem...... I motsats till förra året.
Förra veckan i "Äntligen hemma" så visade Bosse Rappne hur man sår, gror och skolar om - det är så dags nu när det nästan är utplanteringsdags.

Nåväl, en del har överlevt odling och omskolning och en lätt tveksam herr Holm (lätt beskuren) funderar nog lite grand på hur mycket kryddor han måste äta i sommar!

Det är ska iallafall bli squash eller pumpa i dagligt tal. Förra året så blev jag förförd av alla olika sorters pumpor, i år tog jag mig i kragen och planterade bara en sort, den traditionella orange. Förhoppningsvis ska min kompis Oliver och jag inte behöva köpa pumpa i oktober. (Förra årets försök gav inte en enda pumpa)
Persilja har jag gott om, de är tydligen lättodlade. Det här är bara en bricka av flera och katterna är lätt frågande till varför det står oätligt gräs i deras klätterträd
Det här är en av tre basilikaplantor, ack så ranglig och skör (de var nio från början) Bosse Rappne förklarade förra veckan att de ska planteras djuuupt när de skolas om, så att de blir stadiga - då hade de här stackarna redan skolats om i två omgångar. Nåja, får se vad jag kan göra när jag planterar ut dem
Och så var det sticklingar då, Plantagen sålde pelargon sticklingar för 14:90 i februari så jag gick lös på ett gäng (jag är ingen pelargonmänniska). De har planterats om i lite större krukor, stått i miniväxthus och har nu planterats om i sina slutgiltiga krukor (om jag inte arrangerar om dem). Den högra här heter Lucky Thoughts, och det kan jag ju behöva just nu med mina bekymmer


I den här avlånga korgen står det två Appelblossom pelargoner. Jag var lite lat när jag fotograferade, så det blev ju lite tjusigt med en balkongdörr mitt i. Men de ska blomma med rosavita hårt knutna blommor i täta klasar och det tycker jag om. De har fått en snöflinga som sällskap och kontrast

I hängampeln hänger det en fuchsia och en hängpelargon som båda ska lite rosa vit lila framtoning. Hade huvudet när jag planterade dem för någon vecka sedan, de sitter fint ihoptryckta vid ena kanten, medan halva korgen är tom. Ärthjärna. Så det blir nog till att arrangera om lite

Gräslöken har i helgen fått komma ut ur växthuset och fått lite större plats för fossingarna i nya krukor. Men de ser lite halvveka ut, hoppas att potensen tar sig nu när de kommit ut i frihet


Timjan är gott, det. Och lätt att fuska med. Alla mina timjan dog, så jag har köpt några på Plantagen. Varav en redan nästan dött. Vad är det med Timjan????

När jag inte är så trött och så lat av mig, ska jag fotografera om den här miljön lite bättre. Det är ytterligare en fuchsia som nu får bo i mitt nya miniväxthus. I februari kände jag mig väldigt ekonomisk när jag köpte sticklingar för 14:90. Dagen efter fick jag köpa detta växthus för 498:- Sticklingarna fick ju inte plats i de de där små gröna plastdrivhusen...
Men det är ett väldigt sött gammaldags miniväxthus som jag nu gjort plats för som dekoration på balkongen och där några blommor får stå i sommar, dock med öppen dörr

Dessutom tror jag att jag bytt plats på namnstickan på mina fuchsior, så att den hängande fuchsian står här medan den upprättväxande fuchsian eventuell sitter i ampeln. Men det visar sig
Myntate någon?? Har nio plantor som fick flytta ut ur växthuset i helgen och skolats om. Får se hur många som överlever fram till utplantering
Somliga tycker dock att kattgräset smakar uuuuurrrrk

Det finns dock kattgräs i den stora runda krukan - det var en japansk miniträdgård med vackra, rogivande gräsvippor. Numera är det mest likt en stubbig fulklippt gräsmatta, resterna ligger i illaluktande kluttar här och där på golvet, gärna där man inte ser dem, men känner dem när man går omkring barfota...
Den här lilla skönheten köpte jag med tanke på dig - det ska bli en röd skimrande habanero, het och eldig

Den här är också till dig - det ska bli en gul chili, mellan het och god till wok

Syrenen blommar snart och bakom stolarna står det fler krukor med pelargoner (jag är ingen pelargonmänniska som sagt)
Nackdelen med inglasad balkong är att man får mycket ohyra, läs bladlöss. Så jag har lovat Ludde som bor i huset mittemot fem kronor för varje levande nyckelpiga han levererar i sommar


Och så köpte jag med mig två kattmynta kuddar hem idag.......................


I övrigt traskar det på, jag arbetar mer och mer som cleaninglady på jobbet och tycker det är rätt trist....
GHL har nu slutat och flyttat till Skåne - så det äldre gardet tunnas ur allt mer!
Nu ska jag titta på MASH - min absoluta favoritserie i alla kategorier!!
Båten??? Tja, det är som det är
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar