söndag 25 juli 2010

Turist - javisst!

Vi lämnade Stockholm i 29 gradig värme med en molnfri himmel och en vacker kvällsol. Efter lite adrenalinutsöndring inför parkeringen, så var det skönt att sitta ner och bara titta på det som gled förbi

Kosan var ställd hit till detta landet
När vi kom fram så åkte vi med buss på guidad tur. Dels är det kul att få lite (patriotiskt färgad) bildning, dels är det backigt upp till stan. Eftersom det var närmare 30 grader även här, så hade jag aldrig fått med mig Ralf per promenad, luftkonditionerad buss var av nöden.
Första stoppet på turen var till denna tankefulla man, landets stora körledare
Han sitter och begrundar Sångarstadion, en viktig plats för landets historia. I många år var det strängt förbjudet att prata om frihet och självständighet, men att sjunga om den gick bra. Här samlas ibland 100.000 körsångare under sångfestivalen, måste vara mäktigt. Dessutom har Rolling Stones spelat här liksom Madonna (den senare kan jag klara mig utan)
Landets senatsbyggnad är mer söt än ståtlig
Ett arv från den senaste ockupationstiden, den stora och vackra ortodoxa kyrkan (landet i sig är protestantiskt, dock inte de senaste ockupanterna)
De vackra små runda sakerna är fina tycker jag. Undrar hur många som slog ihjäl sig under byggtiden?
Den sista halvtimmen av guidningen var det promenad som gällde, men Ralf var inte den enda som tyckte det var jobbigt. Vi stannade till högst upp i stan dock och gick neråt - smart drag! Utsikten över Gamla staden var naturligtvis förtjusande och lockade fram alla kameror till en orgie
Åt andra hållet mot den protestantiska kyrkan
Folklivet var rörligt, fast till 90% turister. De kloka innevånarna hade dragit sig ut på landet i värmen. Ungefär som här med andra ord
Byggmästarens pappa hade lite synpunkter på hängrännorna och hur de rensades
Gamla stadens längsta gata heter Långa benet. Det finns en sidogata till höger utanför bilden, som heter Korta benet. Därför säger man att hela staden haltar!
Puh - skugga och kall öl i kallt lerkrus! Och en lätt lunch med lite rökta och marinerande fiskar för Ralf och svampsoppa för mig.
Jag ska aldrig mer dricka öl annat än om jag kommer tillbaka till restaurang Olde Hansa. Jag drack en mörk, stark öl, smaksatt med örter. Ralf tyckte den smakade hostmedicin, jag tyckte den var gudomlig. Krusen har förmodligen stått kallt, eftersom de höll svalkan på ölet hela måltiden igenom. Det var gudomligt gott!
Naturligtvis hittade jag en blomstermarknad
Det blåste lite på hemvägen och med fantasi kan man hitta lite roliga figurer i de avblåsta vågtopparna

Och så kom vi hem till ett soligt Stockholm. Dock rätt så bedrägligt solsken, för helt plötsligt var det bara 20 grader, knappt. Köldvåg ju! Och idag är det dimma och regn
Så fick du en historielektion till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar