tisdag 20 juli 2010

Bilder till Darin

Måste ändå få visa att även vi i Sverige vet vad Classic betyder och kan vårda dem.

Den här killen kom seglandes när vi var vid Västra Stendörren utanför Trosa för några dagar sedan. Det syns tyvärr inte på bilderna hur smalt och slalommässigt det är att segla här, vanligtvis har jag adrenalinförhöjning även vid medvind (men jag har fått kryssa igenom fler gånger än jag vill tänka på) Den här dagen var det här den enda båten som kryssade igenom.... Varsågod, en Skärgårds 75:a, Östersjöns vinthund och i detta fall en välvårdad pärla med fler timmar med slipmaskinen än jag vill tänka på


Även om man inte är seglare kan man väl erkänna att hon går vackert i sjön?
Och nära land är det.....

Vi var i Sandhamn häromdagen. Massor med båtar, det var riktigt spännande att sitta på bryggan och titta på spännande tilläggningar. Båtarna låg i fyra led utanpå varandra och det skulle blåsa upp på natten. Måste säga att de verkligen satsat på hamnkaptener där, visserligen är de unga, men vad de jobbade, vilken auktoritet de hade och vilken koll de hade på hur det gick att pressa in fler båtar. Men en del roliga incidenter kan jag tänka mig framåt natten när man skulle klättra på varandras båtar efter krogrundan.

Den här klassikern fick dock ligga tämligen ostörd, det var ingen som vågade sätta en repa i den fernissan. Hon är registrerad i MYS, dvs Motor Yacht Society, vilket innebär att hon är byggd före 1928 och minst 12 meter lång.


Livbåten måste vara stilenlig den också...

Kolla fernissan!! Hur många lager?? Måååånga - och det har slipats mellan varje lager. Varje år!

När fernissan är så blank så att doradoventilen speglar sig i den och bildar en solkatt, då har man lyckats


Kan Darin dölja skruvskallar lika snyggt??
Det ska dock bemärkas, att killarna som har sådana här båtar anser att båtsäsongen börjar i oktober och slutar i maj. Resten av året ligger de antingen utslagna av utmattning eller spenderar mesta tiden hos en sjukgymnast

Igår var vi på Österbybruk, norr om Uppsala. En historia för sig. Det finns en utställning med gamla slädar och hästvagnar och annat som vi ramlade in på, och längst in i stallängan hittade vi denna skatt - en Horch från 1938
Kolla placeringen av backspeglarna

Historien om den här bilen är ganska sorgsen. Den gick många år på Stockholms gator, på slutet hyrdes den ut till studentkorteger och annat och fick fara ganska illa. Den ställdes in i ett garage och stod undanställd i 26 år, då den köptes av en entusiastisk. Han spenderade 5 år och lite mer än 550.000 kronor på att restaurera den till toppskick. Han fick köra runt med den en sommar, på hösten konstaterades det att han fått Alzheimers och förlorade körkortet. Då skänkte han bilen till Hembygdsföreningen i Österby

Det fanns lite annan kuriosa, t.exempel gamla brandbilar
Visst är den lite söt - kolla brandsprutan på stänkskärmen fram. Undrar hur mycket den hjälpte vid en brand i en gammal trästad??

Det här är en raritet från 1916. Men den hade motor - 24 hästkrafter!! Och träsäte för föraren.


Mekaniken är förundrande, fast jag fattar ingenting. Men vår guide var mer inne i världen av hästkorteger så han förstod ingenting heller vad gäller motorer
Ångturbin. Och så hade den ett posthorn hängde över förarsätet som tuta


Nu är det slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar