lördag 4 december 2010

Julmarknad i Nynäshamn

I min ambition att hålla Ralf igång lite föreslog jag att vi bland alla julmarknader som finns i skärgården, skulle besöka den i Nynäshamn. Det skulle vi göra imorgon.

Men min kära man är nog lite uttråkad, så i morse (läs förmiddag) så tog han ett snabbt beslut att vi skulle åka idag. Jag hade precis satt på ärtsoppan men stängde snällt av och gjorde oss i ordning.

Det var minus tio grader, blåste lite och var hur mycket som helst. Julmarknaden är dock befriande liten, får plats på den lilla hamnplanen och man knuffar sig igenom på sisådär en kvart. Hittade lite småjulklappar till mina barnbarn, nu saknar jag bara ängel och vår egen årliga tomte (borde sluta med den årliga tomten, vi har varit tillsammans i 29 år nu).

Idag invigdes också den sista delen av motorvägen till Nynäshamnen, "dödens väg" ska nu vara ett minne blott. Undrar hur mycket husen vid Landsfjärden ökar i värde nu när trafiken försvinner? Å andra sidan vet jag två bensinmackar som nog får det svårare. 

Att fika i hamnen var omöjligt, vi åkte upp till "sta'n" och värmde upp oss på det enda konditoriet. Sedan åkte vi en runt Strandvägen, det är en fantastisk liten och vacker väg med utsikt över Nynäs södra inlopp. Trodde sedan att vi skulle kunna vara bland de första bilarna på nya motorvägen, men vi var 15 minuter tidiga. Kan nog komma över den missen, tror jag.

Den här molnväggen ser vi nu resultatet av, det snöar ymnigt igen. På de här vattnen har man seglat med kosan ställd mot Trosa eller Ringsön eller något liknande för vidare färd söderut eller eventuellt österut mot Gotland


1 kommentar:

  1. Tja Nynäshamn är ju inte direkt stort.
    Fina bilder.
    Måste ge mig iväg och åka vägen nån dag.
    Bara för att.
    :-)

    SvaraRadera