lördag 4 december 2010

Taskigt fokus på matlagningen

- eller iallafall resultatet av matlagningen.

Försöker laga det jag kan laga i förväg den här helgen till nästa helgs buffe, om du hänger med i resonemanget. Så efter dagens utflykt och medans Ralf sov efter denna ansträngning, har jag fixat lite grand av det som ska vara som tilltugg nästa lördag (du missar lite, för att du inte kan pallra dig hem i tid).

Dock var nog inte koncentrationen på topp när jag skulle fotografera resultatet   - där försvann din idé med pensionärssysselsättningen.

Det där oskarpa till höger i små knäckformar är rostade nötter med två sorters chili, honung och flingsalt. Nu blev jag inte helt nöjda med dem, en del nötter är mer brända än rostade och inte blev de så starka som jag inbillat mig. Så jag gör nog en laddning till imorgon med mer chili, framförallt chiplotichilin.

För att göra dessa små knäckformar så hackade jag två färska chilis, och skar mig naturligtvis. Kan meddela att knivskuret finger och färsk chili inte är en skön kombination.

Vilket leder mig till glasburken i mitten, vilket är din godkända Lemoncurd. Har dock bara gjort en halv sats i år. Skulle den inte räcka tills du kommer hem så kan jag vispa ihop en till åt dig.
MEN - att ha nyskuret finger med färsk chili i såret, blir inte bättre när man kramar ur citroner för att få färsk citronsaft. AAAJJJJJ

Plastpåsarna innehåller fyra liter ärtsoppa, enligt Per Morbergs recept. Tycker att jag alltid fått godkänt för min ärtsoppa, tills jag köpte Per's kokbok och lagade enligt det receptet. Går inte ens att jämföra samma dag!! Denna ärtsoppa är min räddning på lördag när mina gäster blir hungriga efter glöggen och ändå vill ha något mer substantiellt att äta. Visserligen äter inte alla ärtsoppa, men då får de ta en macka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar