fredag 22 februari 2013

Hon kanske har rabies???

Nu är det för tätt med allvarliga sjukdomar och dess konsekvenser inom familjen Holm.

Ralf 2011, Magou 2012 och nu Bezzie.

Har levt med en olycklig katt sedan helgen, dessförinnan med en katt med störningar.

Efter diverse samtal med Värmdö Djurklinik och lite olika huskurer hamnade vi på stor genomgång igårkväll.

Blodprov - check. Bezzie satt snällt på bordet med min hand under bröstkorgen och en hand om tassen, medan fyra rör blod tappades.

Röntgen - check. Låg platt på rygg och låg utsträckt på sidan medan magen röntgades. Naturligtvis sprattlade hon lite, men fann sig i behandlingen.

Inget på blodproven och i magen finns bajs -mycket sådan. Och det var ju inte överraskande med tanke på hur lite jag hittat i lådan under veckan. Och matte som förväntat sig en stor, saftig tumör i systemet, drog en lättnadens suck.

Däremot är det inte så mycket kisshögar i lådan heller, eftersom damen mest sitter och skäller på vattenautomaten men inte dricker!!

Behandlingen beslutades bli en påse vätska, följt av ett lavemang.

Men si, när nålen satts i nacken fick vi ett monster att ta hand om. Hon gick fullständigt, totalt, hysteriskt bananas. Högg efter mig och efter djurskötaren, vrålade och slet sig ur min famn och klöste mig på händerna så att blodet rann. Jag har aldrig sett henne så panikslagen någon gång, och då har vi ändå gått igenom en hel del tillsammans.

Vi gav upp tanken på dropp men satte lavemanget - vilket hon fann sig i utan större protester....??????

Sedan satte matte hastighetsrekord hem, vi hade inte många sekunder till godo, men vi hann hem. Resultatet var dock inte överväldigande, men efter uträttat ärende åt hon med god aptit, har ätit torrfoder inatt och åt mjukfoder imorse. Och drack typ 30 sekunder.

Ikväll när jag kom hem var lådan tom, mjukmaten slickade hon bara i sig såsen av. Jag har - förutom veterinärräkningen på 3400:-  köpt en ny vattenautomat av annan modell, så nu har hon två. Som hon inte druckit ur. Har hämtat medicin av lösgörande modell som hon fått en dos av nu och ska få en till innan vi drar oss tillbaka för natten. Hon har kissat en liten hög.

Och skäller på båda vattenautomaterna....

Fortsättning följer - men jag vill inte kalla den spännande, tyvärr. Bara skrämmande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar