tisdag 24 juli 2012

Kajsa Warg lunch

Sovit dåligt inatt, det var lite mailtrafik från jobbet igårkväll som satte igång stresstrafiken i huvudet igen. Gick upp fem men gick och lade mig igen vid halvåtta och sov två timmar. Till katternas stora förtjusning som direkt gjorde mig sällskap.

Efter en alldeles för stor fruktsmothie med apelsin, grape, melon, nektarin, mango och havtornsbär samt lite te, blev det några hårda timmar i en stor  rabatt, täckt av lika delar näva, maskrosor, kärringtand, smörblommor och grästuvor. Nu är den uppgrävd och rensad steg ett, och jag har hittat de överväxta rhododendronbuskarna, lotusen och lite marktäckare. Nu får den bevakas och rensas vartefter, innan den designas om. Sex fulla skottkärror med ogräs och näva blev det till skogen. Stenmur ska byggas runt rhododendron och ny jord fyllas på.

Efter det var man lite hungrig, men eftersom shoppingen är eftersatt pga vikande intresse blev det en Kajsa Warg lunch - yoghurt med granatäpple och kiwi var vad som fanns.  Den lätta lunchen uppvägdes av fika hos granne med hembakt bröd, medan vi gick igenom välkomst- och informationspaket för boende i vår bostadsrättsförening. Detta paket har jag sedermera stått och kopierat i fyrtiosjutton exemplar och häftat ihop. Nu ska det bara sorteras ihop i lämpliga paket och lämnas ut.

I otakt med tiden som jag varit hela dagen, så blev middagen inte lagad som jag tänkt (gräddkokta sommarprimörer med kokt röding) utan istället rökt makrill och en fransk potatissallad. Inte blev det någon storshopping av mat för resten av veckan heller.

Inte heller blev det några bilder från Byxelkrok. Proffsfotografen tog fantastiska bilder på solnedgången, men som sagt ligger de på Ia's laptop än så länge. Däremot fick jag en ny skyddsängel i Byxelkrok. Den jag har på mitt armband och som jag köpte till Ralf's begravning och höll hårt i före, under och efter ceremonien, gick sönder första dagen på seglingen (är det därför vi haft motvind hela vägen ner??) När jag berättade det, så gick Ia och köpte en ny skyddsängel i Byxelkrok.
Så rart, även om motvinden fortsatte att hålla i sig. Ska laga min gamla också, sedan har jag två! Det kan behövas.

Pga rådande motvind och en del besättningsmedlemmars negativa inställnig till att kryssa, gick vi för motor från Byxelkrok till Kalmar. Men vi tog över oss lika mycket sjö för det - men vi lutade mindre

 En milstolpe i mitt liv - att "segla" under Ölandsbron
 Vi fick plats under.................
 Tänka sig - en kopia av mannagrynskvarnen finns vid inloppet till Kalmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar