måndag 2 juli 2012

När skönheten kom till byn

Fast först startade de stora båtarna, racerbåtarna med taggade besättningar. Det var lite dålig vind första starterna men den tog sig och det märktes att det var flera proffsbesättningar på söndagen, det var lite hetare, men också mer taktik, på startlinjen

 Och även idag fanns det Arconabåtar med. Dessutom var det krysstart i motsats till lördagens spinnacker start
 Därför var det många man på relingen också
 I den här klassen startade Foppa med sin båt, men vi lyckades aldrig lista ut vilken det är. Han ligger fyra nu i sin klass, men vad det blir på beräknad tid vet jag inte
 Men sedan blev det balett när de gamla damerna gjorde entré. Två damer som gjorde 360graders piruetter runt varandra på startlinjen, medan man utbytte vänligheter. Eller om det var sanningar om varandra. Högljutt var det iallafall

Britt-Marie tog täten


Sista klassen med lite mindre gamla damer, men lika vackra och välseglande för det

De första båtarna når Almagrundet och inloppet till Sandhamn ikväll, enligt KSSS hemsida. Någon optimist siktade på middag på restaurangen ikväll.

Söndagens väder var lite bättre, det var varmt när jag kom in och jag var klädd i något mer behagligt än varma jeans och långärmad topp, dessutom mulnade det på framåt eftermiddagen. Vilket var skönt eftersom jag tog en promenad idag också till Blasieholmen och köpte seglarskor. Hittade inte några traditionella båtskor till mina nätta fötter, Nautiska hade ett par i storlek 40,5 kvar! Och de var ju för små. Så det fick bli ett par HH hos KSSS bod, som ser lite mer gymnastikskoaktiga ut.

Men jag kan trösta Lynelle med att de ha lila dekorationer, och skepparen på Bistra med att de har vita sulor.

Under starten fick jag sällskap av två äldre herrar,  någon gång ska jag relatera diskussionerna vi hade. Skrytmåns och viktigpetter var den ena, trevlig var den andra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar