onsdag 1 augusti 2012

En by som bara finns i historieböckerna

- trodde jag! Vi mellanlandade i Kristianopel på vår seglats. En sann upplevelse av denna ort som jag inte ens visste att den finns. Seglingen dit var också lite av en upplevelse, för den regnskuren vi fick på oss var bortom beskrivning. Såg vi 20 meter bortom båten,så var det inte mer.

Ser du båten mitt i bilden med häcken hitåt? Det är Tony's något gravida båt....
Skeppskatten Lucifer pustarn ut efter varje seglats med en gräsätningspromenad

En så fridfull hamn med öppen horisont. Den är nog inte lämplig vid alla vindar
Sveriges första renässansstad, skådeplats för blodiga strider mellan danskar och svenskar. Se där!! Fler kulturpoäng. En promenad på den imponerande försvarsmuren runt byn är obligatorisk

Sedan blev det kvällsfika på Sött&Salt


Förste matros pekar ut riktningen för nästa seglats




Blå, blå vindar och vatten

Nästa dag blev en utflyktsdag, inte seglingsdag. Visby fick god konkurrens vad gäller rosodling, och jag var tvungen att smygfotografera lite i privata trädgårdar

Här kom ägaren på mig så jag var tvungen att be om ursäkt men han skrattade bara och sade sig vara van

Kossor gick det på alla strandängar. Det är så kossor ska ha det

Men Ia då!!

En trädgård var fullt tillåten för fotografering - Rosengården, öppen för alla nyfikna. Dessutom fanns det försäljning både av rosplantor, rosenmarmelad och fnuttelgrejer

Och rosor.......................


Och rosor...............

Och ovanliga rosor..............

En skir älskling som hängde över mitt huvud och har fotograferats underifrån


Förste matrosen och andrekocken hittade kärlekssoffan i den romantiska trädgården


Nåååågra bilder krävdes innan jag lyckades fånga den här lilla krabaten i flykten


Pelargontant som jag blivit, lyckades jag att mitt i Rosengården, hitta ett växthus fullt med pelargoner

Jasminbusken var rätt imponerande


Måste nog ha några sådana här nästa år

Sedan blev det ett besök i Kristianopels kyrka, fler kulturpoäng!!

Sedan fick kroppen sitt, Salt&Sött´s räkmacka, som vi fick vänta ett tag på, för varuleveransen måste komma först och sedan måste mackorna göras, för de gamla var slut, och så tog det lite tid att göra dem, och så var det kö i kassan. Men sedan så!

Har ni ätit räkor?? Sååååå orättvist!!


































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar