söndag 12 augusti 2012

Säsongens sista Jäger och Espresso på balkongen, isterband och kantareller till middag och värkande högeraxel

Så är det bara att inse att sötebrödsdagarna är till ända. Den sista slatten i Jägermeisterflaskan gick lämpligt nog åt i eftermiddag tillsammans med en espresso (som tur var hittade jag en sista 5cl miniflaska av samma sort i båten, så jag kunde fylla på lite). Imorgon börjar allvaret igen.

Vid mina pratstunder i Minneslunden har jag allvarligt diskuterat min finansiella situation med min älskling och påpekat att jag skulle vara förfärligt nöjd med sju rätt på Joker bara, då kan jag sluta jobba och njuta av mitt otium. Vet inte riktigt vad han missförstod i den diskussionen, för visserligen vann jag i Miljonlotteriets varulotteri i måndags - men SEK 140:--!!!!. Bidrar inte så mycket till tidig pensionering....Det finns husbilar som vinst i det lotteriet, älskling  - åtminstone!

Och allvaret har väl egentligen börjat lite, för jag har jobbat mest varje dag sedan jag kom hem från seglingen, om än så bara en halvtimme eller timme per dag. Den debatten ska jag ta med min chef i veckan.

Tog en vända till Siggesta idag och bakluckeloppisen. Har inte varit där i sommar, jag är ju inte så särdeles bra på loppisfynd, trots inredningstidningarnas alla tips. Men idag skulle jag köpa böcker för att tapetsera min lilla byrå med, den som jag i sin tur fyndade på Blocket. Under Jägermeisterstunden bläddrade jag igenom den och nu har jag ångest över att riva ur sidor ur vissa av dem. Särskilt Skidförbundets årsskrift från 1938 (den hade Ralf gillat) och en väl tummad svensk-fransk ordbok från 1911 med många små noteringar i sirlig stil. Vi får väl se.

Förutom böckerna blev det julgransdekorationer (har ju inga sedan tidigare) och lite delar till Tony's julklapp.

Jag har aldrig sett så mycket folk på Siggesta, helt otroligt. Hela majsfältet var fullt med bilar och kön i Orangeriet ska vi prata tyst om. Ändå påstod innehavarinnan av Bondens Matbod att detta var ingenting jämfört med de tre senaste helgerna. Vilken tur att jag inte åkte dit, då´rå. Sedan kan jag ha dubier över en del av de där loppisstånden, dvs hur många som är loppis och hur många som är professionella/semiprofessionella loppishandlare.

Jag är dock fortfarande sur över den lilla hörnhyllan som hade passat så bra i sovrummet ovanför min lilla Blocket byrå - den var inte till salu.

Bondens Matbod fick dock sälja mig ett av sina isterband från Hugos (numera också min julskinkeleverantör) och den har nu avnjutits med förra årets Värmlandskantareller, en Staropromen och det sista av min jul-Löitens (den allra sista står i Tony's och Ia's båt). Lika bra att tömma förråden, för nu börjar en mer asketisk tid...

Tills Hugo´s älgisterband finns tillgängliga, för de är en delikatess i sig!!

Hade tänkt ta en stavgångspromenad runt en av Siggestas gångstigar, men precis när det var dags kom regnet!! Så jag åkte till Gustavsbergsbadet och tog en halvtimme i gymet istället. Nu värker höger axel och deltamuskeln känns öm, så det får nog bli paus ett par dagar vad gäller maskingympa, och stavarna får träda in istället.

Tack Inkan, för tipset om gymkläder. Nu hann jag till Stadium innan jag såg detta, och lyckades hitta en BH för hyfsat pris och två (!) par träningsbyxor på reapris. Dessutom är jag erbarmligt dålig på att handla på Internet, jag gillar att ta på saker och ting! Behöver kanske en personal shopper på detta område?

Sedan kommer gymet att ge mig allvarliga hörselskador, eftersom de envisas med att spela elektronisk techno-omusik måste jag ha riktig musik på högsta nivå i hörlurarna för att dränka oljudet. Och mina nya träningsbyxor kanske inte var så billiga trots allt, för jag glömde kontrollera att de har fickor (vilket de inte har). Så nu har jag köpt ytterligare ett Iphonefodral, förutom min psalmbok, ett sådant däringa armfodral.

Högsta volym var det också i hörlurarna senare i eftermiddag, då JJ Cale&John Clapton sjöng det mantra jag levt efter de senaste femton månaderna "don't cry, sister, cry, everything will be alright, would I tell a  lie?" medan rosor placedares i Minneslunden och ett ljus tändes. Faktiskt på dagen femton månader just idag. Faktiskt lika gärna femton dagar eller femton timmar.


1 kommentar:

  1. Vassego
    Dom är dessutom oerhört duktiga om man ringer dom. Är så otroligt nöjd. :-)

    SvaraRadera