fredag 30 november 2012

Adventsstäda, luciapynta och julförbereda

Andra julpyntar - klart, slut!

Inte jag!

Först adventstädar jag och ordnar adventssdekorationer.
Det har jag börjat med ikväll.
Först kom jag inte in i förrådet, låset hade frusit.
Efter behandling med låsolja kom jag in - och fick inte den nyckeln.

Efter lite hjälp av tjusig granne i one-piece, fixade det sig.

Glödlampan i den ena adventstjärnan är trasig och jag har ingen reserv hemma.

Tomte Johansson den första är uppställd på balkongen, och fastknuten med rött sidenbank i ankarkätting - annars kan han inte stå upp.

Var på Plantagen ikväll och handlade. Himla bra om jag hade köpt blockljus till min adventsljusstake. Dessutom himla bra om jag plockat mossa förra helgen. Nu har det snöat oupphörligt i två dygn och mossan är dold av flera decimeter snö. Alternativa planer smids.

Ljusring och ljuskvistar uppsatta på balkongen, tillsammans med ett antal lyktor med levande ljus är det nu LJUST på balkongen.

Sedan kommer Luciafixet. Hänger till viss del ihop med att Ralf fyllde år den 13:de december och vi öppnade dörrarna för horder av släktingar och några vänner. Men Lucia pyntar gör jag fortfarande. Då får tomte Johansson den andra komma fram. Idag fick han bara lite snabbt lukta på friheten, innan han åkte tillbaka i lådan. Plus lite annat smått och gott som kommer hemmet tillgodo.

Sedan kommer stora hysterin - julpyntet. Då går det två snabba dagar ljust innan jul. Icke en tom fläck får finnas. Och tomte Johansson den tredje får hedersplats.

Plus cirka  trettio tomtar till......

Ja, jag gillar jul. Till och med nu, när jag måste skälla på Ralf när jag hänger upp julstjärnor. Det är inte mitt jobb att  hänga upp julstjärnor. Det ska göras av någon som muttrar hela tiden om julhysteri. Men som i hemlighet trivdes rätt bra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar