lördag 14 januari 2012

Skit Oscar och hans kompis

har det inte lätt med atta överleva på dietfoder - framförallt Bezzie förstår ju inte varför hon hålls på en halvsvältande nivå bara föra att Magou är dålig...
 Vad pratar ni om?? Jag är inte sjuk - jag bara skiter lite illa!
 Tog mig samman och beställde ny tid hos veterinären för checkup. Innebar bland annat att jag fick gå till apoteket och fråga efter lagom burkar för avföringsprov för katt. Det hade nog inte den lilla 20-åriga (typ) apoteksserviceanställde upplevt förut, så det blev lite pyssel.
Nåväl, två urinprovsrör med kattbajs har inlämnats till veterinären för analys (det skulle vara tre på ett dygn, men då har man inte tagit min katts toalettvanor i beräknande)
Analysen av dessa kostar totalt 3.400:- för två olika toxinprov.

Hans njurvärden har sjunkit något, men är fortfarande alarmerande höga. Men eftersom hans mage krånglar, så vill vare sig jag eller veterinären byta foder förrän detta är utrett. Han ligger ju fortfarande inom gränsen om än väldigt nära toppnivån. Vi ska också lämna urinprov (!) och göra ultraljud på njurarna.

Veterinären frågade hur han verkar må - jotack, som vanligt fast han sover väldigt mycket. Men om det beror på hur han mår eller om det beror på att det konstant är kattsovarväder med grådask, ja säg det den som kan!
Och så har han gått upp ett halvt kilo sedan han började med dietfoder..........

Den här damen tycker dock att det här med dietfoder är urrrk - fortfarande.Hon har gått ner tre hekto och tigger mat konstant.

Du ser ju hur det är - jag svimmar bara vid tanken på mer kokt fisk!!!!

Snälla, jag kan väl få nåååååågonting annat? Det är väl inte mitt fel att vi fått en skitoscar i huset??

3 kommentarer:

  1. Förlåt att jag lägger mig i...
    Har "vettisen" kollat sköldkörteln på Magou? Två av mina tidigare katter har haft sköldkörtelproblem. Symptom; Periodvis lös, gul, illaluktande avföring, för att inte tala om "doften" på... ja, hrmm... fjärtarna. Den ena katten åt som en häst och tappade trots detta snabbt vikt, likheten med ett spjälstaket kom på bara ett par veckor. Den andra katten bara provsmakade maten och tittade sedan med förakt på den... och gick upp katastrofalt i vikt på rekordtid. Viktökningen/minskningen beror på om det är över- eller underproduktion i sköldkörteln.
    Det är en vanlig åkomma så förmodligen har väl din vet. kollat det, men det finns de som missar symptomen. Så skedde med den första av mina katter som fick problemet. Fick inte veta vad det var förrän jag hade bytt veterinär/Ninnie

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för tipset!! Det ska jag ta upp när de ringer med besked på labproverna.

    Ja, det finns dagar när Bezzie och jag går ut på balkongen tills det värsta lagt sig......

    SvaraRadera
  3. Om labbproverna visar på att levern inte är bra kan det ändå vara sköldkörteln. Det var just det att proverna visade på dålig lever som den första vetten hakade upp sig på och var inte öppen för att det kunde vara något annat. Det var det som fick mig att byta vet. Hade en liten "larmklocka" som ringde i bakhuvudet för jag fick en del han sa att inte riktigt gå ihop med vad jag själv tyckte att jag såg.
    Låter kanske konstigt men... hoppas det är sköldkörteln, för det går att livstidsmedicinera. Mina katter levde med medicin i flera år och blev sjutton respektive nitton år. Lycka till!/Ninnie

    SvaraRadera