söndag 29 januari 2012

Dagens promenad - något längre

Den här kamraten höll mig sällskap idag
 Efter gårdagens tysta och ensliga promenad, var jag lite sugen på husåskådning idag. Tänkte promenera runt Betsede och Baldersudde, men det är stört omöjligt att parkera bilen där. Så efter lite velande blev det Norra Lagnö.

Nu kan man ju inte ställa sig och fotografera hus hur öppet som helst, men man kan ju låtsas fotografera utsikten
 Och av en händelse svänga kameran lite åt höger....
 Eller något annat håll. Norra Lagnö tillhör de delar av Värmdö som för sisådär en hundra år sedan bebyggdes med så kallade grosshandlarvillor, dit fabrikörerna drog sig tillbaka för en vilsam stund på punchverandan med familj och kära kamrater
 En del av husen finns kvar, några byggs nya men i samma stil.
 Förstår inte vad som är så märkvärdigt med Solsidan och Djursholm. Bleka kopior, bara

 Fast en jäkla massa dammsugning blir det ju...
 En annan har ju inte så stora krav, nöjer mig med sommarstugan
 Man har inte alltid kommit ihåg att sätta upp skyltar om återvändsväg. Så ett och annat tvärstopp blev det
 Och tvärstopp igen
 Sedan får jag väl inse, att bor man längs en sådan här väg, så får man skippa miljötänket, det blir både SUV och dubbdäck
 Nostalgi tripp igen..  Utanför Norra Lagnö ligger den här ön. Första åren Ralf och jag seglade - med lånad eller hyrd båt - lade vi till vi den lilla brygga till vänster. I huset uppe på ön bodde en kollega till Ralf med familj och två härliga goldens. Här tillbringade vi en och annan trevlig kväll på verandan innan vi drog vidare utåt
 Trots klättrande uppför och nedför diverse småvägar, blev inte promenaden tillräckligt lång. Så efter lite mer velande blev det Velamsund. Isen börjar lägga sig i viken.
 På sjön på andra sidan Långa Raden och stallet låg isen, skridskobana var upplogad, pulkabackarna fullt ockuperade och lunchen på Långa Raden ackompanjerades av en blandning av trötta, överaktiva barn och skällande hundar. I motsats till gårdagens skogspromenad...

Svallisen vittnar om vårt ständigt föränderliga vinterklimat. Men nu ska det vara kallt ett par dagar
Nio komma två kilometer blev det idag, med veckans övriga promenader har jag nu avverkat 2,4 mil av mitt Vasalopp. Bara 6,6 mil kvar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar