söndag 15 januari 2012

Nu är glada julen slutslutslut

- eller ja, det var den förra helgen redan, men jag hann inte med julgranen. Så den åkte idag. Och det spelar ingen roll hur noga jag scannar hemmet efter alla juldekorationer, när väl allt är nedpackat och nedburet, så hittar jag alltid någon kvarglömd tomte eller juldekoration.

Att packa ihop en plastjulgran var inte helt enkelt, får nog planera att ta fram den med några dagars marginal nästa gång, så den får tufsa ut sig lite...

De modiga har vågat fråga hur julen har gått - jo tack, själva julen gick väl egentligen bra. Då är man ändå så upptagen av praktiska ting, och tidsplanering och full aktivitetslista. Nja, juldagen var ju lite skrämmande, men det berodde nog inte bara på sorg och elände - lite fest var det på julafton.

Men de här veckorna efter jul - de har varit ganska jobbiga. Någonstans har luften bara gått ur en, och det har resulterat i förlamning, orkeslöshet, initiativlöshet, organisationslöshet. Har inte orkat bry mig om att diskmaskinen varit full med ren disk och diskbänken full med smutsig. Vadå bädda?? Vattenfontänen?Äsch, de får dricka ur skål idag. Handla och laga mat, trist. Tröstshopping, nja, ok lite då (fast jag behövde en ny svart kjol och lite överdelar).

De här veckorna har känts som ett stort svart dimmoln, förstärkt av Den 12:e frossan och fullmånen. Helt enkelt, i min amatörmässiga bedömning, en backlash för att jag koncentrerat mig så hårt på att komma igenom julen och nyår, så när det är över, så blev det bara ett svart, tomt hål kvar. Jag har för första gången på 29 år firat jul utan Ralf - och så överväldigar sanningen en - och det ska du fortsätta med. Då blir det lite tomt och orkeslöst och dimmigt.

Så det gäller att rycka upp sig, klä av julgranen, köpa lite nya, gröna växter, bädda rent och tömma ur diskmaskinen. Nu är jag på banan igen - åtminstone för en dag eller två.

Och katterna har till sin förfäran upptäckt att även plastgranar barrar - så dammsugaren åkte fram idag IGEN!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar