fredag 6 januari 2012

Godnatt, Johansson

En blandad samling tomtar har fått gått till sängs idag för en välbehövlig säsongsvila.

Inte helt vänligt att ställa dem i värsta solskenet, kanske
 Men nu pömsar de i mörkret i en låda nere i förrådet efter fullgjord tjänstgöring.
 När jag växte upp hade vi inte så mycket jultomte, mer av den gammaldags gårdstomten som fanns närvarande året runt. Min mormor, som var en vissångerska och sagoberätterska av hög rang, berättade mycket om tomten Johansson, som bodde i myrstacken. Oändliga var de hyss han ställde till.
Därför heter några av mina gamla, ärvda favorttomtar Johansson. Samt min Utö- tomte som bor på matbordet varje jul, tillsammans med fru från Gusum, gårdsgris från Hejde och halt och lytt bock av okänt ursprung.
Och ändå glömde jag plocka in herr Johansson av seniorrang, han som får stå på balkongen. Gammal, sliten ful och väl använd - men med hedersplats.

Numera har Herr Johansson's roll som gårdstomte övertagits av Bert, mer av en trollpacka, med ursprung av från en hantverksmässa i Valdermarsvik. Han får vakta ytterdörren året runt.
Nu är julen slut. Undrar vad som varit jobbigast - att plocka fram julen utan Ralf eller plocka undan julen och konstatera att den första julen utan Ralf är över? Jag tror det sistnämnda? Att plocka fram julen var ändå så fullt med aktiviteter och tidspress, medan att plocka undan julen var mera ett avslut av ett kapitel. Hur ska jag nu klara av nästa jul, är mer frågan. Och nästa och nästa och nästa...
Och sedan kan man ju fundera över om Peter Le Marc's kärleksballader är den rätta bakgrundsmusiken när man gör saker som gör ont.

När jag liksom bockat av en hållpunkt, så blir det så tomt. Men gudskelov att Ralf's barn och barnbarn funnits runt mig under julen, utan dem hade det blivit outhärdligt. Även om jag inte fungerat så bra bakom kulisserna, så har de hållt mig igång iallafall.


Jag har dessutom varit till Minneslunden och tänt några ljus, det är ju ändå 13:de jul och de vise männen ska finna sin väg. Inte för att Ralf alltid var så vis - men han var kungen av Värdelöst Vetande och odräglig i TP och andra liknande spel....

1 kommentar:

  1. Oj, de va ingen liten samling det där.
    Vi får få till en fika, men tveksamt om jag hinner innan Thailand tyvärr. :-(

    SvaraRadera