söndag 1 januari 2012

Frostnupet

har det varit nu i två dagar.

Motionsträningen har varit si och så den senaste tiden, ja sedan innan Englandsflytten 20 november. Eftersom jag om 21 dagar startar http://www.arbetsplatsklassikern.se/ med att gå Vasaloppet, är det väl hög tid att ta tag i saker och ting.

Så idag blev det en 7,8km lång promenad till Ingarö Kyrka för att se till ljusen och tända nya. Det bidde lokalbussen hem.........

De grundaste pölarna har fått en liten isskorpa, men växtligheten håller sig grön ändå...
 Förra vintern kunde man åka skridskor på Kolströms kanal - nu kan man sjösätta och segla igenom! Så kan man lägga till vid kyrkan längst bort i fonden på bilden
 Den här är nog inte sjösat utan aldrig upptagen - ett projekt för hågade. Någon hade ju kunnat sätta en pressening över luckan iallafall så att det inte regnar in!
 Det var fortfarande frostnupet när jag kom fram till minneslunden, så lite effektfullt blev det

Jag kom nog hem i grevens tid, inte långt efter började det vina av vinden runt hörnan vid arbetsrummet och nu spöregnar det. Det var den vintern det, på onsdag kommer nästa storm. Tur att man inte bor på Västkusten...

Var hos Charlotte och Martin igår och lämnade julklappar - och fick en själv! Tillökning till kryddplantekrukorna, så nu kan jag snart ha en hel örtagård på diskbänken, i väntan på sommaren och kryddlandet (fast timjan står grön med nya skott i kryddlandet när jag gick förbi idag)

Jag behöver inte riskera att gå ner i vikt på mina promenader. När jag kom hem bryggde jag mig en stor mugg choklad (C'ote Dazur) med en matsked rom och det sista av julens vispgrädde. Den avnjöts medan herrarna stånkade sig igenom sista milen av Tour De Ski's dubbeljakt.

Sedermera har jag stökat lite i köket och förberett middagen, så nu belönar jag mig med en Café Macchiato och lite portvin. Gillar min Tassimo!! God Jul Kathleen från Kathleen

Apropå julvispgrädden, så har jag varit ovanligt duktig på att ta reda på julmaten denna jul. Det kan bero på att jag nu - förlåt att jag säger detta - ändå kan laga till en del saker som inte hade mottagits så välvilligt förr i tiden. Av den gravade laxen har det blivit två omgångar Ceveche, det finns paj med grönkål och strimlad skinka och grönkålssoppa med skinka i min frys - och i änkekollegans frys. Hon sade att hon hade burit hem rester till en av sina döttrar, det tyckte jag var bra, för då kunde jag bära hem lite rester till änkekollegan,

Nu står det en lag med vitt vin, vatten, lök, spetskål, vit- och kryddpeppar och lite kryddnejlika på spisen och svalnar. Den ska hällas över några skivor skinka som sedan får brässera ytterst lätt i ugnen.

Sedan är julmaten i stort sett slut och eftersom jag bara sitter och pladdrar nu, så är det härmed - klart/Slut

1 kommentar: