fredag 27 januari 2012

Paradigmskifte

Så brukar det ju kallas på fint språk, när man ska förändra arbetssätt, organisationer, trender eller hela världen.

Förra helgen ägnade jag mig åt mitt egna lilla paradigmskifte. Söndagen tillbringades med en "jag" dag i Nacka Forum. Nagelvård, hårklippning inkl massage (jo, de hade en massagestol i hårtvätten!) och lite (för mycket)shopping, lunch. Har alltid hört kollegor som pratat om att "jag unnade mig en jagdag, och tog hand om mig själv och shoppade och fick behandlingar. Sådant har jag aldrig unnat mig, eller ens känt att jag behövt unnat mig. Vi hade alltid så mycket på gång och så mycket gemensamt, så sådant fanns inte på kartan.

Nu gjorde jag det och det hade ju varit roligt att få höra lite uppskattande kommentarer över förvandlingen. Nu blev det mest stressigt för att katterna fick vara ensamma så länge.

Söndagen slog paradigmen till i full kraft. Programmet var redan planerat med det sedvanliga mottot "inte sitta still, inte känna, inte tänka". Men se, kroppen och psyket gick i baklås. Såååå trött har jag inte varit på de senaste tio åren. Jag hade varit fullt nöjd med att sitta i TV-fåtöljen med filt över fötterna, katter på magen, skidåkning och skidskytte och att göra absolut ingenting. Helt slut, till den nivå att kroppen värkte. Som tur var ställde änkekollegan in den planerade utflykten, men eftersom hon förberett middag för min skull, så kunde jag inte neka. Så det blev några lugna timmar och god mat och lite småprat.

Nu ser jag fram emot med spänning hur denna helg artar sig. Tänker inte planera något, utan det får falla på plats. Men jag har tillbringat en hel del tänketid under veckan om detta är en bra vändpunkt, eller om det var dåligt att kunna sitta ner utan att bli ödesmättat ledsen.

Nu ska jag sätta igång och jobba, då hinner man inte tänka en tanke på sådant! Och i eftermiddag ska Magou fångas in för att åka och lämna blodprov för bukspottskörteln och sköldkörteln. Det är alltid en pärs.

Men nya torrfodret gick hem hos båda. Blötfodret duger bara när burken är nyöppnad och den är alldeles för stor för att de ska få hela på en gång. Måste hitta plastlock!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar