lördag 3 maj 2014

Underbar morgon

Oh what a beutiful morning, sjöng de i Oklahoma med blå himmel och lekande, välryktade kalvar och love in the air.

Här har vi också blå himmel, några få plusgrader, en katt som spytt ner ena vardagsrumsmattan och har en jättetova under hakan och söker mängder med tröst. Och det låter konstant i hennes mage, tror hon har halsbränna. Det är inte ofta Bezzie spyr så det är en källa till oro.

I övrigt så printar inte printern, rönnen på hörnan har dött och gårdagens stavpromenad och maskrosplockning gav mig en rejäl värk i nacke och axel. Eller om det var den rejäla hårdkörningen på gymet dagen innan.

En stillsam promenad runt Nora Och Bredviksgårds området med gullviveplockning var inte smärtfri, men välgörande. Det var områden där jag aldrig gått tidigare och de var helt i min smak. Sååå Värmdö/Ingarö på modernt språk. Bergknallar i urtidsgranit, en gång slipade av havet, skog och små åkerlappar och småträsk, med gäss, kronhjortar och en älg. Och så kan man vinka till Pieter Wallenberg, när man kommer ut ur skogen

Och ingen kamera...........

Och inga klåfingriga kommunpolitiker som (ännu) kommit underfund med att man kan spränga bort alla bergknallar.

Deras senaste projekt är att riva Kvarnbergsskolan, eftersom man medvetet åsidosatt underhållet under många år, är den bortom all räddning. Där ska man istället bygga tiovåningars höghus "med Danviksklippan som förebild". Vem F-n har sagt att Danviksklippan är en arkitektonisk förebild??????

Dessutom har jag gått som hemtjänstbiträde i de husen och jag kan vidimera det som alla amatörer vet, men som kommunpolitiker inte vet, eftersom de bor i skyddade reservat.
- Uppe på berg blåser det
- Runt höghus blåser det ännu mer, när vindarna pressas samman
- Högt upp i höghusen blåser det ännu mer
- Man kan inte använda sina balkonger för då fryser man ihjäl och får reumatism av draget.

Men det ser ju tjusigt ut med balkonger på modellbilderna....

Det som är så underligt, är att det GÅR att bygga så att det smälter in i den gamla bruksmiljön. Läkarvillan, parhusen i Höjdhagen, de nya husen vid Skeviksgatan, nedanför gamla apoteket, är lysande exempel.

Men i övrigt har man tydligen inga andra visioner än att skapa ett nytt miljonprogram.

Till listan av mina egna trasiga saker kan jag nu lägga min stora food processor. Skulle muta lillebror med chokladsockerkaka häromdagen - sagt och gjort, och nu får jag inte loss vispen............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar