fredag 8 augusti 2014

Dag 28 - strosandets dag

Eftersom det regnat och åskat på morgonen, var luften tillräckligt sval för att åka in till la stada och köpa nytt broderigarn. Men det kändes lite fnuttigt att ha utnyttjat reskassan för en tripp för inköp av 40 kronor, så det blev lite mer.

Tunnelbanan till Fridhemsplan och lite filminköp inför höstens och vinterns kvällar. Nu har jag äntligen hittat iallafall en säsong till av Mash, så nu har jag sju säsonger. Lite DownTown Abbey och lite film.

Lunch på Thelins

Fyrans buss till Söder, strosa Hornsgatan, svänga upp Götgatan, Medborgarplatsen, Saluhallarna resultaterade i älgisterband från Hugos. Äntligen, de fanns hos Siggesta Gård medan bondens matbod fanns där, men sedan den lade ner har jag inte sett till dem. Blev en god middag.

Strosade förbi Björns Trädgård, upp till Mosebacke, spionerade på svärmors fönster, där det nu såg jääääääättte tråkigt ut, ner igen och sedan Slussen och bussen hem. Vid det laget hade åsk- och regnsvalkan sedan länge lagt sig, kan jag meddela.

När man går flera i sällskap, så hinner man inte titta sig omkring - men när man går ensam och flanerar så ser man allt som ändrats, förnyats, rivits och byggts. Eftersom jag samtidigt lyssnade på Per-Anders Fogelströms "Barn av min stad", så blev det lite paralleller. Bostadsbrist. Arbetslöshet. Ungdomarnas utsatthet. Gamla människors fattigdom. Tiggare och bettlare.

Det har inte hänt så mycket sedan slutet på 1800-talet känns det som ibland....................................


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar