torsdag 26 maj 2011

En saknadens kväll på balkongen

Vi har myst på balkongen ikväll, mina katter och jag. Vi har funderat, pratat och gråtit lite.

Rödtotten saknar fortfarande sin husse, hans beteende är fortfarande lite stört. Men efter att få ha smakat färsk kyckling och att matte suttit still och varit nära, så är harmonin någorlunda återställd.

Bezzie är nöjd bara matte slutar fara runt och sitter still en stund så att hon får ligga i knät- Bezzie tillhör dem som predikar att sorg kan inte botas med oändlig fysisk aktivitet, ibland måste man bara sitta ner och låta saker värka ut.

Apropå värka - fem sekunder senare sätter hon alla huggtänderna i min hand för att jag inte kliar henne tillräckligt mycket. Terrorist!



Innan hon åt på mig, åt hon på sladden till hörlurarna till min Ipod. Jag har plockat fram ett antal olyssnade ljudböcker som Ralf och jag inte hunnit med eller inte orkat intressa oss för. Nu lyssnar jag på Jan Guillou och Tjuvarnas marknad - den är ju bra! Usch, jag borde spelat upp den för Ralf, han hade verkligen gillat alla turerna runt ekonomisk svindel och girighet. Varför gjorde jag inte det??

Jag har köpt mig en liten elgrill i min ensamhet. Egentligen letade jag efter en förra säsongen också, men kunde inte hitta något annat än dyra Webers. Så Ralf fick ingen grillad mat sin sista sommar - men efter alla seglingssomrar tror jag att han innerst tyckte det var skönt.  Men jag har iallafall grillat. Grillade lammfärsbiffar igår, det gick sådär - måste köpa ett halster, strömmingen går ju dessutom till snart - och kycklingfiléer idag, pimpade med olika kryddor från kryddlandet. Det gick bättre och blev dessutom väldigt gott, med körsbärstomater och mozarella. De två håriga gangsterna åt upp cirka hälften av filéerna innan de ens hamnade på grillen......

Vi äter, vi gosar, vi lyssnar på ljudböcker - vi saknar! Varje sekund, varje minut, varje stund. Imorgon skulle jag ha min stora överraskningsfest hade jag planerat! Som kompensation till Ralf's barn för att vi snuvade dem på bröllopsfesten skulle vi ha en glad tillställning och fira att det  den 27 maj är 30 år sedan vi träffades.
Istället får jag sprida din aska över öppet vatten på måndag - det hade jag INTE planerat

1 kommentar: