fredag 23 december 2011

kl 21:53

och jag är hyfsat klar

JAg erkänner - spiran sitter snett
 En julklapp någon?? Imorgon kommer det fler.
 Katten ingår inte i dukningen. Det är första gången jag dukar dagen innan, men eftersom jag numera inte har någon handräckning i köket (jag måste alltså skala potatisen själv?) och planerar ett litet besök till minneslunden, så har jag chansat. Garanterar dock inte att dukningen överlever natten, Magou har redan provsovit på duken.
Dagen har gått i ett - det spelar ingen roll hur man planerar och förbereder, och startar klockan sju på morgonen - det blir fullt upp ändå.

Köket behöver städas ur, framförallt spisen eftersom risgrynsgröten kokade över. Ska nog stämma SvD för falska utfästelser, enligt deras recept på inslagen risgrunsgröt krävdes ingen passning. Nähää??!!

Tog mig tid att åka en snabbis till kollegan i änkeklubben med en liten juldekoration, egenhändigt förfärdigad. Naturligtvis hade hon kontrat med elegant choklad och julskiva i likaledes elegant förpackning.

Sedan gjorde jag något dumt - men magen skrek efter mat och frukosten var frugal. Jag åkte och åt lunch, vilket rev upp en del minnen. Jag införde en gång i tiden principen att till lunch dagen för julafton skulle allt vara så klart hemma att vi kunde ta en promenad på stan, äta lunch och titta på alla som sprang runt i sista minuten. Lite grann för att sätta press på Ralf som gärna tyckte att vi hade oceaaaaaner av tid för julfix.

1) jag var inte så klar att jag egentligen hade tid med den utflykten
2) restaurangen jag valde var inte direkt förstklassig och jag har mått illa större delen av eftermiddagen
3) det var väldigt tomt mittemot vid bordet.

Efter det blev det en bukett röda rosor och några gravljus och en tårfylld stund vid minneslunden innan jag störtdök ner i vardagen. Fick ta vägen förbi Coop och köpa kaviar också, det är nog första gången sedan Ralf gick bort. Men en liten burk gubbröra förfärdigades när jag kom hem.

Nu är det bara resten kvar.............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar