fredag 23 december 2011

Kontrollerat kaos

Det finns en period i mitt julpyntande som inträffar cirka två dagar före julafton, när jag är övertygad om att jag inte kommer att klara allt innan julafton. När det ligger julpynt överallt, blandat med skräp, tomma kartonger, halvfulla kartonger, röda band i drivor och två katter som far runt som tossingar och "hjälper till"

Men tamigkatten, framåt natten så finns det ett kontrollerat kaos i det hela. Nu är huset pyntat förutom köket som ser tämligen halvshabbit ut. Men tidigare var det matbordet som var en katastrofplats, nu är det bara köksbänkarna och diskhoarna. Och det oroar mig inte så mycket, eftersom jag grundstädade häromdagen, så det är mest bara fixa till.

Dagens shopping tog -som vanligt- längre tid än jag tänkt mig, så det är en bidragande orsak till kaoset.

Men nu har jag till och med slagit in de sista julklapparna (det var skönt att jag började med det tidigt). Några rim blir det inte - har inte blivit de senaste åren. Det var Ralf som envisades med att det skulle vara rim, en dalatradition från yngsta sonens familj. Eftersom jag har extremt lätt att skaldera nonsensverser, tog jag tämligen snabbt över uppgiften. Ralf gav upp, när han hade rimmat en halv vers, var jag klar med fem julklappar. De senaste åren, vartefter fysiskt arbete allt mer ramlat på mig, har det inte funnits tid för rim, även om jag saknat det.

Nu har jag sörplat i mig lagom mycket av julwhiskyn för att kunna somna en stund - imorgon är en traditionsfylld dag, som jag inte vet om jag ska fortsätta med eller om jag ska omskapa till något nytt. Först ska jag dock gå upp tidigt och lägga in sill och köra in min före detta glada gris i ugnen. Här kör vi inte med färdigkokt skinka....Och gubbröran får jag inte glömma - även om det i år blir bara jag som äter denna delikatess.

2 kommentarer:

  1. Om de inte hade "hjälpt till" hade du fortfarande inte varit klar! ;-)
    Ha en skön Jul.
    Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Tur att våra fyrbeningar finns där och "hjälper till". Bandit hjälpt mig att slå in julklappar liksom sig själv. :-)
    Hoppas din dag imorrn blir bra trots allt.
    Kram

    SvaraRadera