torsdag 23 juni 2011

Nu vänder det!

I tisdags hade vi ett litet jippo på jobbet, med båttur från Slussen till Nacka Strand (via Nybroviken och Fjäderholmarna, så vi hann dricka upp vinet och ölet). Middagen serverades i Tornvillan. Abonnerad buss var beställd för tillbakafärden, men jag var ju nästan halvvägs hemma, så jag promenerade till Nacka Forum och tog bussen hem.

Under promenaden funderade jag på hur många av mina yngre kollegor som ens visste om eller som ens brydde sig om, att tisdagen var årets längsta dag. Även om det var orosmoln över ett kvällsvackert Stockholm, så var ljuset magiskt och trollbindande. Just då sved hjärtat efter midsommarsegling och midsommarfirande med båt och allt därtill (fast hur många midsommar har firats i shorts och hur många har firats i fullt seglarställ och ett och annat ankarsläpp?). Framförallt har de firats med mitt hjärtats kung.

Och nu vänder det mot mörkare tider, om sex månader är det jul. Men innan dess blir det stjärnhimmel och satelitspaning, hoppas jag

Att det blir en annorlunda midsommar i år märktes bland annat på att jag jobbat idag, annars brukar jag ta semester, så att vi hunnit lämna sta'n innan köerna började och hitta en tilläggningsplats innan vikarna var fulla. Tänkte i och för sig smita tidigare, men jobbet tog aldrig slut, så jag kom iväg vid fyra. Med handling och annat, så var jag hemma sex. Har städat och lagt in sill, det sistnämnda borde jag gjort igår, men när jag kom hem med sill och sillkryddor visade det sig att jag inte hade någon ättika.

Gick ut för att städa bilen, då jag ska köra Barbro till Gnesta imorgonbitti, och upptäckte att det var en fantastisk sommarkväll, så jag tog en promenad och plockade blommor - en vildvuxen bukett med Jungfru Maria Sänghalm, pors, gulmåra, rödklöver, några blåklockor, prästkragar, kärringtand och lejongap och några gula klockor som jag hittade på ogräsängen här hemma. Samt gräs, det finns så mycket vackert gräs som man bara förbiser. Ringde äldsta barnkullen, som låg i blankvatten i närheten av Braka och vi var eniga om att tänk vad vädret blev härligt. Ha - nu regnar det småspik här igen.

"Mjölkkrukan" som blommorna står i, köpte jag till Ralf första året vi hade segelbåt - på Åhléns av alla ställen. Ralf råkade se en sådan och fick nostalgiska minnen från barndomsåren. Så hittade jag den här som jag köpte och under otaliga seglingsturer fyllt med blommor, från försommarseglingens gullvivor och liljekonvaljer till sensommarens örter och gräs.


Det är inte alldeles intelligent att plocka blombuketter med grässtrån inblandade, när man bor ihop med Magou.............

Och för den som undrar, så var jag välkommen att följa med ut och segla, liksom välkommen till Gålö, men rödtoppen härovan är en orsak till jag tackat nej. Hans mage är inte riktigt i lag

1 kommentar:

  1. Åh hoppas han blir frisk snart. :-(
    Trist att du inte kommer iväg.
    Stor Kram från mig o Ligan

    SvaraRadera