måndag 27 juni 2011

Patetiska bevis

på mitt själsliga tillstånd hittade jag igår. Att man skriver att-göra listor på jobbet är väl inte ovanligt, med tanke på stressnivån och arbetsbördan.

Men hemma vid hemmadatorn har jag också haft en liten arbetsbok liggandes, för enklare anteckningar. Nu är den full, så innan jag skulle slänga den bläddrade jag snabbt igenom den för att se att jag inte missat något. Och hittar då de mest patetiska att göra listor även för hemmalivet. De innehåller sådana självklara saker som "städa badrummet", "stryktvätten" (den ligger fortfarande kvar), "plantera kryddor" och annat som egentligen ligger mitt framför fötterna på mig och är självklara.

Men när jag vaknat varje helgmorgon med panik i hjärtat och omedelbart planerat vad jag ska göra idag för att hålla mig fysiskt sysselsatt och tankarna borta. Då blir det att göra listor - annars springer jag bara mellan halvgjorda sysslor och får ingenting klart. Mer koncentration än så har jag inte - även om det gäller så enkla och självklara saker som ett smutsigt badrum. Det kan man ju glömma i samma ögonblick man går ut därifrån och får syn på något annat man kan göra.

 Å andra sidan, så behövs det inte så stor äggkastrull numera, när man kokar sitt ensamma frukost ägg. Smörsmältaren duger bra...
Nu ska denna dator loggas ut och jobbdatorn loggas in.Några av oss är portföbjudna på jobbet de närmsta två dagarna, då de reparerar luftkonditioneringsanläggningen och ska riva taket ovanför våra skrivbord. Så det blir till att jobba hemma i två dagar nu. Förfärligt otursamt.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar