onsdag 2 mars 2011

Många samtal blir det - och samtalet vi inte ville ha:-( (och magbild)

Idag har arbetsledaren från Hemtjänst varit här. Samtidigt hade jag ett samtal med Karolinska Gastrokirurgen.

Därför passade Ralf på att ändra min kl 10-12-14 passning till kl 10 och kl 13. Tack!

Fast jag är ense med arbetsledaren, att vi försöker det den här veckan, så får vi se om vi ska ändra något till nästa vecka.

Jag har pratat med en sköterska på KS, som pratade med sina kollegor. Mest är alla fascinerade över att vi inte får den extratjocka näringsdrycken från Apoteket. Sköterskan lovade ringa tillbaka.

Medan arbetsledaren och jag avslutade nyckelutlämning och installerade trygghetslarm och deras egen stämpelklocka, så ringde det, en Annika från KS, som ville prata med Ralf direkt.

Annika visade sig vara den kirurg som opererade och det här var det samtalet vi inte ville ha.

Efter de patologiska undersökningarna visar det sig att man inte kunnat avlägsna all cancer, att det finns spridning kvar i tarmväggarna. Åtminstone var det vad Ralf uppfattade i sitt försvagade - och chockade - tillstånd. Tyvärr var ju jag upptagen med annat så jag hann inte uppfatta vad som hände (trodde det var retursamtalet efter mitt tidigare samtal) så jag kunde lägga mig i. Vidare var det en väldigt ful tumör, vad nu det innebär.

Nu ska Kirurgen prata med Hematologen, för det är Hematologen som bestämmer om Ralf kan tåla en strålbehandling. Vilket Hematologen ändå pratat om vad gäller Mantelcellslymfomet. Vi har en date med Hematologen den 10:de.

Sedan gick hemtjänsten och så ringde nästa läkare. Hon tyckte att Ralf skulle komma in akut, och jag tyckte att hon skulle skicka hem en läkare. Efter mycket debatterande, bland annat om hon kunde godkänna en liggande sjukvårdstransport (vilket hon inte hade en aaaaning om) så skulle hon skriva remiss på hemsjukvård.

SEDAN ringde en sjuksköterska igen, och hon tog det hela med ro. Man har jättesvårt med matintag efter en sådan operation. Men hon skulle skriva ett recept till dietisten på näringsdryck (en annan sort än den jag jagar Apoteket på) och jag skulle få hämta ett reservförråd hos dem imorgon eftermiddag. Undrar om hon drog tillbaka remissen på hemsjukvården?

Hur huvudpersonen mår?? Jo, idag har han ätit två (stora) matskedar risgrynsgröt med mjölk och två glas proviva till frukost. Samt ett snapsglas med näringsdryck.
Sedan fick han i sig en halv kiwi och fem vindruvor till lunch
Sedan har han ätit typ två plättar med mycket sylt. Och ett snapsglas med näringsdryck.
Ralf tycker han har ätit mängder.

På förmiddagen är han hyfsat med - på eftermiddagen fadar han bort gång på gång. Till och med under slutstriden i sprintstafetten när ett guld stod på spel, fadade han gång på gång.

Antingen blir det ambulans imorgon bitti - utan tillstånd från KS - och/eller räfst och rättarting på kirurgen när jag hämtar näringsdryck. Ringer man om ett sådant besked? Kollar man om någon finns att dela informationen med? Kollar man hur beskedet tas emot?

Hur som helst. Hr Holm visar en idolbild av sin mage, blygsamheten förbjuder mig att fotografera hela ärret......

 Mina noggrant dekorerade chabby chick hyllor i hallen har fått en alternativ inredning. Trygghetslarm högst upp och stämpelklockan nedanför
 Vad är en canceranhörigs främsta hjälpmedel? Jo, Treotuben, huvudvärken är ständigt närvarande...

1 kommentar:

  1. Jösses, blir helt matt av att bara läsa.
    Hoppas allt går bra idag.
    MEgaKram

    SvaraRadera