tisdag 15 februari 2011

Konvalescens - rättstavat

Vilket nederlag att behöva slå upp detta ord i ordboken för att kunna stava rätt!

Hursomhelst, efter att fått släppa allt jag hade för händer på jobbet (det här var veckans mötesrikaste dag) och åka till KS, så har vi nu diskuterat livet med doktorn (som blev två timmar försenad pga oförutsedda händelser på operation - tack för det)

Nu förstår inte jag riktigt - men jag är ju blond - varför Ralf måste diskutera med sin hustru huruvida han ska på konvalescenshem eller inte - men det är iallafall beslutet. I mitt tycke tycker jag det är ett läkarbeslut!!

Det blir remiss till Saltsjöbaden - undrar om inte det är det gamla reumatikersjukhuset där min mormor var frekvent gäst under 50- och 60-talet? Ralf började yra om styrketräning och maskiner, vi andra är dödslyckliga om han kan promenera genom korridoren och gå på toaletten själv (vilket han faktiskt gör, även om det verkar som att familjen i övrigt inte tror mig) Idag har han duschat själv, utan sittstol, för det fanns ingen och han gillade inte morgonpassets sjuksköterska så han föredrog att vingla omkring i 40 minuter på egen hand i duschen. Fast han tror att han hade behövt en kardiolog efter den pärsen.

Däremot går det jättedåligt med maten. Så i eftermiddag gick jag ner till cafeterian (som inte heller är något gourmetställe) och köpte två pannkakor med tillbehör. Slurp, sade det, så var de slut. När jag berättade det och sade att jag måste på något sätt hitta varm mat jag kan köpa med mig så säger undersköterskan - ja, men vi har patientkyl och patienmikrovågsugn. Du kan lämna in mat så värmer vi det åt honom. Tack för att ni säger det nu!!'

Så nu står fisksoppan på spisen och det blir också lammfrikadeller med tomatsås och lammfärsbiffar med svampsås (med svamp från Värmland).

Och så har sjukgymnasten trätt in och sagt att du behöver inget gåbord - från och med imorgon  blir det rullator!

Jag har också ringt till Barbro, som nu är hemma från Huddinge sjukhus. Igår fick familjen se Anders en sista gång och säga adjö på ett mindre traumatiskt sätt, och på torsdag ska familjen gå till begravningsbyrån för att arrangera allt som måste arrangeras. Man har redan bestämt att symbolen i dödsannonsen blir ett JAS-plan.

1 kommentar: