söndag 27 februari 2011

Life goes on

För att inbilla mig det bestämde jag mig för att ta plantera lite örtkryddor inför kommande säsong.

Det innebar attjag tog vägen förbi Plantagen, vilket inte är smart. Inte när det gäller mig iallafall. Så nu har jag 75 små krukor med örtkryddsfrön och sex större krukor med sticklingar. Spenderat större delen av kvällen med att plantera, leta igenom förrådet efter krukor och växthus (varit överraskande duktig och strukturerad när jag plockade ihop dem efter förra säsongen, så det gick fort) och framförallt - hysteriskt försökt hitta nya hem för de blommor som redan stod på fönsterbräden där nu växthusen tagit över.

Så här bor nu basilika, citronbasilika, röd basilika och gräslök (oregano, timjan och persilja hoppas jag har överlevt vintern under snötäcket). Senare ska mejram planteras och koriandern sås på friland.

 Sticklingar med pelargoner och fuchsia - det här skulle jag inte köpa i år. Men de skrek efter mig när jag gick förbi. Förmodligen kommer jag att köpa fler. Vet ju inte vilka som överlevt av förra årets plantering där ute på balkongen
 OCH - dessa planterade jag alltså ikväll. Och nu, strax före klockan 21 så har de börjat gro. Voila - citronbasilika! Kommer säkert att hinna ta dö på flera av dem senare i vår, eftersom jag har en tendens att plantera ut dem för tidigt
 Fokus blev lite fel, men här gror också den första vanliga basilikan - två timmar efter sådd.
Snacka om växtkraft!!

1 kommentar: